Meda nikdy nechodila kolem horké kaše, a tak mu po čtyřech letech vztahu jasně řekla, že nemíní být jen další z řady milenek. Rozvedla se a ve svých čtyřiceti letech se vdala podruhé. O romantické svatbě ale nemohla být řeč. Svým příbuzným později neveselou veselku popsala v dopise. „Bránil se statečně do posledního momentu. Podařilo se mu zařídit, že jsme nemuseli mít svědky, vůbec nikdo neměl vidět tu jeho neslavnou prohru.“ Navzdory vynucené svatbě Jan svoji ženu zbožňoval, a protože neměli děti, jeden na druhém velmi lpěli až do konce života. Děti byly Mediným velkým tabu. V životě prodělala jeden potrat, nikdy ale neprozradila, jestli plánovaně, nebo zda o dítě přišla nešťastnou náhodu. Šlo o její celoživotní, pečlivě skrývanou bolest.
Posedlost uměním
Paříž 50. let hrála vůdčí úlohu v umění. Podle Medy šlo o poslední záchvěv, než si hlavní slovo vzala Amerika. Díky prvnímu muži Remimu se zajímala o umění čím dál víc a její vášeň sdílel i milovaný Jan. Aby nebyla jen nadšenou amatérkou, doplnila si vzdělání o obor dějiny umění. Její přerod z odbornice na ekonomii v milovnici a odbornici na obrazy a sochy ale nenastal ze dne na den. „Ze začátku jsem se trápila. Problém jsem měla hlavně s kubismem a abstrakcí. Stála jsem před obrazy a nic v nich neviděla, necítila. Pořád jsem se svého tehdejšího profesora Bernarda Dorivala ptala, jak se mám dívat, že ve mně nic nezpůsobují. Hlava nebere. A on mi pořád opakoval: „Musíte se zkusit se do těch obrazů vžít.“
A pak narazila na tvorbu malíře Františka Kupky, rodáka z východočeského Opočna. Skupování jeho obrazů se pak stalo Medinou posedlostí. Ihned se rozhodla, že jej proslaví v Evropě i v Americe, a opřela se do toho silou vichřice, šla si vždy za svým za jakýchkoli okolností. Jenže zatímco muže to přitahovalo a fascinovalo, ženy jí většinou nesnášely. Nejinak tomu bylo i s manželkou Františka Kupky, která jí později nedovolila přijít ani na Kupkův pohřeb. „Po těch letech si to už můžu dovolit prozradit. Uchýlila jsem se ke lsti. Poprosila jsem svého přítele, básníka Františka Listopada, který žil v exilu v Portugalsku, aby jel za paní Kupkovou do Paříže, vydával se za zástupce lisabonského muzea výtvarného umění a s touhle legendou obraz koupil. Nebylo to vůči paní Kupkové vůbec fér a nedělala jsem to s lehkým srdcem. Ale jinou možnost jsem neměla. Alternativa byla nedělat nic, a to by byl dnes Kupka v propadlišti dějin.“
Jan získal místo v Americe a Meda se stěhovala s ním. Teď už ji zajímalo hlavně umění. Vedle manžela by sice nemusela pracovat vůbec, jenže právě finanční klid dodával Mediným nápadům křídla. Vrhla se do originálního podnikání s realitami, její sběratelská vášeň totiž polykala horentní sumy, a Meda navíc chtěla být nezávislá. Umění opravdu rozuměla a měla fenomenální talent rozpoznat kvalitu a hloubku v obrazech a sochách autorů, kde je ostatní neviděli. V jejich americkém domě pak vytvořila malou galerii, kam zvala spoustu lidí. Včetně Madeleine Albright, která bydlela kousek od Mládkových.
Medin manžel zemřel 7. srpna 1989, čtyři měsíce před tím, než se v Československu změnil režim. Zdrcená Meda se rozhodla, že naplní jejich společné přání a věnuje svou uměleckou sbírku rodné zemi. Když se konečně blížilo slavnostní otevření galerie, přišly v roce 2002 povodně. Vltava Sovovy mlýny zatopila a poničila. Medě bylo tehdy osmdesát tři let. I mnohem mladší ženy a muži by v tom viděli symbol, znamení, že ta galerie asi nemá být, když se jí staví do cesty tolik protivenství. Jenže Meda ztvrdla jako kámen a pustila se do oprav. Stálou výstavu Františka Kupky a dalších umělců otevřela v roce 2003 v den svých osmdesátých čtvrtých narozenin.
Zdroj: Autorský článek