Proč řešit gender?
Pravda, na první pohled se zdá, že rozdělování hraček na „růžové“ a „modré“, je vcelku nevinný a leckdy i pochopitelný krok ze strany rodičů a prarodičů. Přesto bychom neměli zapomínat, že posilování genderových stereotypů u dětí, má zásadní vliv na to, jak následně v dospělosti vnímají sebe samé i své okolí.
Zároveň platí, že způsob, jakým si děti hrají, je nesmírně důležitý pro jejich vývoj. Kostky stavebnice rozvíjí manuální šikovnost, panenky zase učí, jak pečovat o druhé. Obě schopnosti jsou ale důležité jak pro chlapce tak pro dívky. Na to upozorňuje také psycholožka Christia Brown, která tvrdí: „Když nasměrujete pouze jeden typ hraček na polovinu populace, pak tato část populace bude umět jenom určitý soubor dovedností.“
Na druhou stranu to vypadá, že malé dívky jsou připraveny na změnu zajetých stereotypů. Důkazem je studie, kterou si u příležitosti nové kampaně Připravte svět na dívky nechala vypracovat společnost Lego Group. Průzkum totiž ukázal, že zatímco dívky jsou připraveny na svět, společnost na podporu jejich růstu prostřednictvím hry tak docela připravena není. Pokud jde o tvůrčí hraní, dívky se cítí méně omezovány a méně podporují typické genderové předsudky než chlapci.
Konkrétně 74 % chlapců oproti 62 % dívek věří, že některé činnosti jsou určeny pouze pro dívky, zatímco jiné pro chlapce. Dívky jsou také otevřenější různým typům tvůrčí hry ve srovnání s tím, co obvykle podporují jejich rodiče a společnost. Například 82 % dívek věří, že je v pořádku, když dívky hrají fotbal a chlapci cvičí balet, kdežto u chlapců je to jen 71 %. Navzdory pokroku, kterého dívky dosáhly v odbourávání předsudků v raném věku, však podle tohoto výzkumu zůstávají obecné postoje ke hře a tvůrčí kariéře nerovné a omezující.