Nepředávejte mýty
Popřemýšlejte také o tom, jestli další generaci nepředáváte své zažité stereotypy a mýty. U větších dětí vám pomohou knížky, které jim můžete podsunout k přečtení. Jen si je přečtěte nejdřív vy, ať víte, co v nich je a o čem se pak spolu můžete bavit.
„Získáte tím potřebné sebevědomí k hovorům i patřičnou slovní zásobu. Například u našich knížek se na rovinu přiznám, že jsou tak tematicky obsáhlé, že i já se při jejich tvorbě dozvěděla spoustu nového a zajímavého. Přitom se pořád setkávám s rodiči, kteří sami doma sexuální výchovou neprošli a tuto nevědomost šíří do dalších generací,“ říká lékařka a spisovatelka Jana Martincová, ale zároveň hned dodává, že na letopočtu narození nezáleží: její vlastní rodiče se narodili za první republiky, jako náctiletí prožili druhou světovou válku a hodnoty měli jasně srovnané. „Sexuální výchova pro ně byla součástí všeobecného vzdělání, které si dítě primárně odnáší z kruhu rodinného. Se svými dětmi – námi – si vybudovali vztah plný důvěry a respektu.“
Na školu se nespoléhejte
Odborníci každopádně radí nespoléhat se v sexuální osvětě na školu, že to vezme za vás. Výuka sexuální výchovy se totiž za dlouhé roky moc neposunula, zhusta jde pořád jen o poučení o ochraně před nežádoucím těhotenstvím nebo pohlavními nemocemi.
Ač je sexuální výchova do osnov zařazená od prvního stupně, není jasně definováno, jak má vypadat. Ano, jsou tu školy se skvělými učitelkami a učiteli, kteří umějí dětem předat informace tak, aby je to zaujalo, a uvědomují si, že se hodně věcí změnilo. Většina škol ale na sex nahlíží jen jako nástroj reprodukce. Chybí základní informace, že sex je především intimita, potěšení a činnost, která v účastnících vyvolává příjemné pocity.
Sexuální výchova by proto měla zasahovat mnohem širší oblast než jen ochranu před předčasným těhotenstvím nebo pohlavními nemocemi. V citlivém pubertálním období je potřeba děti provést změnami jejich těla, ubezpečit je, že různé city a tužby jsou naprosto normální, naučit je nastavovat si hranice a respektovat hranice druhých, bavit se o dobrovolném souhlasu.
Poslední snaha o modernizaci ze strany ministerstva školství tu byla před více než deseti lety za éry ministra Ondřeje Lišky. Zašla ale na úbytě poté, co se proti ní vzedmula vlna odporu ze strany konzervativních a náboženských kruhů, které v ní viděly propagaci promiskuity a „sexuálních úchylek“. Příručka pro učitele tak nakonec vydána nebyla.