Jiný kraj, jiná sauna
S filozofií propojení saunování a přírody došly k otevření své sauny Nuuk v Hradci Králové i Aneta Kohoutová a Natálie Kratochvíle, jejichž cesta k saunám vedla hlavně přes severské země. „Do té doby jsem znala jen páru v hradeckém plavečáku, ze které se mi vždycky akorát motala hlava. První intenzivnější zkušenost byla Finsko, pak Švédsko a nakonec Estonsko, kde teď na přechodnou dobu bydlím,“ vypráví Aneta své saunérské zážitky.
„Ve Finsku byly veřejné sauny všude na dosah. Buď v centru Helsinek se sešupem do moře, nebo ukryté v lesích s křupajícím sněhem. Ve většině se pilo pivo a řešily domácí úkoly do školy nebo počasí. Ve Švédsku jsme měli zase komunitní saunu, kterou spravovala celá vesnice. O víkendu večer se všichni sešli, rozdělal se oheň a za dlouhých letních nocí s nekonečným západem slunce se saunovalo, pilo, plavalo a koukalo do plamenů. Teď v Estonsku chodím do starého socialistického betonového komplexu, kde je sauna oddělená pro muže a ženy. Jsou tam převážně rusky mluvící důchodkyně, které se ani na minutu nezastaví. Každá má několik svých škopíků s tisíci druhy mýdel, balzámů, věcmi na holení a březovými metličkami a jako dělnice v továrně se pořád dokola mydlí, holí, polévají vodou a běhají do sauny a zase zpět,“ popisuje s nadšením Aneta, ale dodává, že hodně záleží na konkrétním místě a komunitě. „Sauna je pro mě komunitní věc, kterou vytváří ta rázovitá skupina, co do ní chodí. Nuuk je takový průsečík mezi vším zmíněným.“
Se saunováním na severu Evropy má zkušenosti i Martina Rejhová z další královéhradecké sauny Saunalautta. „Jeden z nejnápadnějších rozdílů mezi finským a českým prostředím je pravidelnost saunování. Pro Finy je saunování samozřejmou součástí života a denních rituálů. Finové například nezačnou slavit Vánoce bez vánoční sauny, celá rodina se nejprve sejde v sauně a pak teprve zasednou ke štědrovečerní večeři,“ vzpomíná Martina. „Relaxují v sauně po práci, saunou začínají víkend, kamarádky připravují speciální saunu pro nevěstu, v sauně probíhají i důležité obchodní schůzky. A na rozdíl od české tradice ‚tiché sauny‘, jinak uzavření Finové naopak mluví v sauně rádi.“
Do naha! A nebo ne?
Jedním z důvodů, proč chození do sauny nemusí být všem příjemné, je i požadovaná absence oblečení. V tom se názory provozovatelů saun ovšem různí. „U nás razíme pravidlo ‚do sauny klidně i ve svetru‘,“ říká Natálie ze sauny Nuuk. „Prostě chceme, aby u nás lidem bylo příjemně a volně. Každý to má nastavené jinak, někomu nahota nevyhovuje, jiný na ni nedá dopustit. Často mě mrzí, že je u nás saunování tak trochu sexualizované. Už několikrát jsem se bavila s holkama, co nechtějí chodit do smíšené sauny, protože na ně chlápci mlsně koukají. Což samozřejmě může být i naopak. Tahle starost v Nuuku částečně odpadá, v sauně je přítmí, jediné světlo zajišťuje oheň z kamen.“
Podle Pavla Hofrichtera ale není zdravé a ani vhodné nosit do sauny plavky, a to vzhledem k materiálu a tomu, že můžou způsobit nepříjemné kožní problémy. „Kůže potřebuje v sauně dýchat, póry se otevírají. Je jen minimum zemí, kde provozovatelé preferují saunu v plavkách, například Dánsko,“ upřesňuje. To samé si myslí i Katka Bedáňová z jihlavské Sauny Kontejner. „Plavky jsou od slova plavat. V sauně se plavat nechystáte. Pokud chcete použít něco proti studu, v každé sauně jsou k dispozici prostěradla. Prostěradlo zakryje to, co zakrýt potřebujete, a navíc je to důležitý hygienický prvek. Prostě oddělí vaše půlky od lavice, na které se před hodinou potily jiné půlky,“ vysvětluje se smíchem.