Utajené nároky
Do každého vztahu tedy vstupujeme s určitými předpoklady o tom, jak by se náš partner měl ve vztahu chovat, abychom byli spokojeni. Část těchto předpokladů je nám však skryta, hluboko v našem nevědomí. A část z nich sice známe, jsou vědomé, ale obvykle je nezná ten, koho se tyto naše nároky týkají. „Chci mít velkou rodinu (tak jako rodiče), budeme bydlet v rodinném domku na předměstí (tak jako moji rodiče) a budeme víkendy trávit společnými rodinnými výlety a častými dovolenými (tak jako jsem to měla v dětství s rodiči),“ zní v hlavě jednoho partnera. „Budu mít jedno dítě (tak jako rodiče), budeme mít útulný byt v centru (tak jako rodiče) a budu mít spoustu času na svoje koníčky a kamarády (tak jako táta),“ zní v druhé hlavě. Protřepejte, zamíchejte, nechte pár let uležet, a až přijde diskuse o druhém dítěti a onom stěhování do domku za městem (tak snad už konečně!), připravte se na vypití poháru nevěry plnými doušky. Vcelku jedno, z které z těch dvou sklenic. Jde o to, který z partnerů narazí v kanceláři, na Facebooku či na Tinderu na svoji „chápající polovičku“ dřív. V případě potřeby můžete celý proces urychlit tím, že budete svůj protějšek násilím tlačit do své představy, která koliduje s tou jeho.
Je to tak, znát primární rodinu svého protějšku se občas vyplácí. Navíc problém je v tom, že byste ji museli znát v době, kdy vaší milované polovičce bylo tak 0 až 5 let. A to se ne vždy podaří. A ne vždycky to musí být tak, že to dotyčný chce (ať už vědomě, či nevědomě) mít přesně jako jeho rodiče. Často to bývá i přesně naopak. „Rozhodně nebudu žít někde na statku a dřít od rána do večera (jako moji rodiče) a rozhodně nechci manžela, co bude furt někde pryč (jako můj táta),“ i to je vcelku běžné. No, divili byste se, jak nebezpečně často skončí takoví lidé přesně v té samé situaci, do které se rozhodně nikdy za žádných okolností dostat nechtěli.
Vztah jako byznys
A pak tu samozřejmě jsou ti, kteří vztah berou čistě „byznysově“. Takzvaně lidé, kteří „vědí, co chtějí“. „Musí mít hlavně barák, BMW, aspoň mega na účtu,“ případně: „Musí mít prsa trojky, žádnou celulitidu, musí umět dobře ehm atd.“ K tomu se dá říci jen tolik, že podle nejrůznějších psychologických průzkumů nevědomí ovlivňuje 60 až 95 % toho, co děláme (v závislosti na tom, jak moc do něj započítáte řízení fyziologických procesů). Takže ne, ani „byznysové vztahy“ nejsou nevěry uchráněny. Nevědomí je prevít!