Můžete prosím krátce popsat metody diagnostiky ADHD u dětí a proč je důležité ji správně určit?
Diagnostika ADHD je v zásadě nastavena tzv. DSM-5, což je manuál duševních poruch, který obsahuje zásadní kritéria. Většina těchto kritérií je postavena na vnějších projevech dítěte a jeho pozorování ze strany rodiče a dalších institucí, jako jsou předškolní a školská zařízení. Odborník pak vede s rodičem rozhovor, kde se doptává na rodinnou anamnézu a na projevy chování dítěte. Mluví také s dítětem, pozoruje jeho projevy. Dle věku dítěte probíhá i klasické psychologické vyšetření založené na testech. Je důležité zmínit, že k ADHD mohou být přidruženy další poruchy spojené např. s autistickými symptomy, komunikačními problémy apod. K diagnostickým metodám také patří doplňkové neurologické vyšetření. V určitých případech je vhodné vyhodnotit klinický obraz a především závažnost deficitu pozornosti prostřednictvím digitálního vyšetření. Význam správně stanovené diagnózy souvisí nejen s přístupem rodičů a podporou dítěte, ale v určitých případech i s možností kompenzace projevů ADHD prostřednictvím medikace.
Jaký je význam podpory rodiny pro dítě s ADHD? Co bychom jako rodiče rozhodně neměli dělat?
Podpora rodiny pro vývoj a rozvoj dítěte s ADHD je zásadní a nenahraditelná. Na stranu druhou musíme říci, že je často nezbytná i podpora pro rodiče, neboť výchova dítěte s ADHD je velmi náročná. Ráda bych v této chvíli vyzvala rodiče, aby se neostýchali najít zařízení, kde najdou podporu pro dítě i pro sebe. A co bychom jako rodiče dítěte s ADHD neměli dělat? Neměli bychom se soustředit pouze na korekci nevhodného chování a dítě zahrnout větami typu: „To nesmíš! To nedělej! Buď už zticha! Nech to být!“ V naší praxi se osvědčil kurz pozitivního rodičovství Triple P, na který účastníci, mezi nimiž převažují právě rodiče dětí s ADHD, reagují pozitivně a vnímají jej jako pomoc. Uvědomují si, že je důležité reagovat na nevhodné chování konzistentně, asertivně a bez křiku, nepoužívat bezmyšlenkovitě zákazy, ale více přemýšlet o důvodech, proč k chování dochází. Jsou si vědomi, že spouštěčem nevhodného chování dítěte může být i jejich reakce apod. Po posílení rodičovských kompetencí pak můžeme navázat dalšími službami jak pro dítě, tak pro rodiče.
Jaké jsou nejúčinnější způsoby léčby ADHD u dětí a jakou roli hrají léky vs. terapeutické přístupy?
Nejúčinnější způsob léčby závisí na konkrétním dítěti a jeho přesné diagnóze. Začnu medikací, i když je u rodičů dětí s ADHD jistě méně populární. Obecně můžeme říci, že jsou děti, kterým pomůže pravidelné braní předepsaných léků. Ovšem ve většině případů se setkáme stejně s nutností kombinace behaviorální terapie a medikace. A opačně, v některých případech pomůže samotná terapie. Vhodnou medikaci podle tělesné konstituce a zdraví dítěte zvolí psychiatr. Behaviorální terapii vykonávají specialisté, terapeuti. Zahrnuje jak edukaci rodičů a výklad základních zásad adekvátního přístupu k dítěti, tak práci s dítětem, hledání příčin jeho konkrétního problémového chování a nabídnutí způsobu, jakým může své chování změnit. Opatření se týkají např. režimu dne, tréninku systematičnosti a zodpovědnosti či nácviku chování, které nahradí původní problémové projevy. Zásadní je úzká spolupráce s rodiči, neboť postupné budování změn v chování souvisí s pozitivním posilováním. V ideálním případě se zapojí i předškolní či školské zařízení. Pokud rodiče hledají jiné alternativní postupy, pak můžeme zmínit „bio-feedback“, tréninkovou metodu zlepšující kvalitu pozornosti a motivaci. Dalším přístupem je právě Program pozitivního rodičovství Triple P. Jedná se o ucelený dvouměsíční skupinový program, který se zaměřuje na rozvoj pozitivního vztahu mezi rodičem a dítětem, povzbuzování pozitivního chování dítěte nebo zvládání nevhodného chování.