Proč je to špatně?
Představte si, že po maturitě o prázdninách nastoupíte na stáž do jaderné elektrárny. Máte si tam vše prohlédnout, jak to tam vypadá, co obnášejí jednotlivé pracovní pozice a pak si třeba vybrat tu, kterou byste chtěli jednou, za mnoho let, až dostudujete vysokou, dělat. A kdo ví, možná se pak za dalších mnoho let dopracovat i na řídicí pozici. A když tak sedíte v příjemné kantýně, uprostřed seznamovacího kolečka a usrkáváte svoji limonádu, tak přiběhne technický ředitel elektrárny, že na reaktoru nastal obrovský problém, že do pěti minut hrozí přehřátí a exploze reaktoru a že vy jste ti jediní na světě, kdo může elektrárnu i celé její okolí a svět zachránit. Vy, zrovna a jedině pouze vy. Jakoby v té elektrárně ani nikde na telefonu nebyl vůbec nikde nikdo kompetentnější. Byl by takový postup správný? Jak byste se asi cítili? A jak byste se cítili, kdybyste věděli, že celá vaše rodina, všichni vaši blízcí, bydlí jen kilometr od elektrárny? Že na vašich krocích závisí jejich přežití?
I kdybyste byly absolventkami obchodní akademie s mírami 90-60-90, udělaly byste všechno proto, abyste elektrárnu zachránily. A kdyby se vám to náhodou povedlo, nevěděly byste minuty ani hodiny, kdy se to může zase zvrtnout. Těžko byste pak z řídicí místnosti elektrárny odcházely, dost možná byste ani nespaly. Když si rodič udělá z dítěte terapeuta, je to pro dítě stejně devastující. Jen s tím rozdílem, že oproti maturantovi si s tím jeho psychika ještě navíc vůbec neví rady.
Různé studie tak prokazují, že podobné chování nejen, že naruší přirozený vývoj dítěte, takže některé vývojové etapy (např. období vzdoru či období hledání vlastní identity) si bude muset prožít v dospělosti a mnohem později, ale podle britského psychologa Johna Bowlbyho, který přišel s teorií attachementu (vztahové vazby), to někdy až doživotně naruší způsob, jakým se v dospělosti budou vztahovat ke svým nejbližším, zejména pak partnerům.
Nestahujte ke dnu svoje děti
V České republice žije přes 404 tisíc dětí v neúplných rodinách. Je to téměř každé čtvrté dítě. Desítky a dost možná i stovky tisíc dalších pak žijí v rodinách, kde to mezi rodiči zrovna dvakrát neklape a kde nejméně jeden z rodičů tak nemá k dispozici „bezpečnou základnu“ u svého životního partnera. Právě u těchto rodičů existuje zvýšené riziko, že jejich děti – ať už samy od sebe, protože jsou prostě extrémně citlivé, nebo na aktivní popud rodiče – převezmou rodičovskou a dospěláckou roli. Snažně vás prosím, snažte se tomu pro dobro svých dětí předejít. Existuje celá řada forem často i bezplatné psychoterapeutické pomoci – od pedagogicko-psychologických poraden, přes různé telefonické linky pomoci jako např. SOS centra apod. Život umí být občas komplikovaný, extrémně těžký až krutý. Ale vaše děti by si na to měly přijít samy a až mnohem později. Dospělým musí pomáhat jedině dospělí – ideálně zkušení psychoterapeuté, nikoliv jejich malé děti.