Já, já, já, jenom já?
„Někdy se skutečně rodiče na své jediné dítě upnou až do té míry, že v něm pěstují pocit naprosté výjimečnosti. A ačkoli je zdravé sebevědomí do života dobrá deviza, pokud je živeno nepřiměřeně, může se naopak v budoucnosti objevit opakovaný pocit selhání,“ upozorňuje pedagožka. „Problémy se mohou objevit i dříve ve vztazích s vrstevníky, kterým neustálé vychloubání prostě vadí. Jedináčci jsou navíc často zvyklí na to, že o mnoha věcech rozhodují a jejich přání jsou snáze plněna, protože rodič má na na ně víc času i prostředků.“
Přesto si Marina Šimanová nemyslí, že by všichni jedináčci museli být sobečtější než děti, které mají sourozence. Naopak připouští, že být jedináček může mít i své plusy. „Výhodou jedináčkovství – což platí i u prvorozených dětí, než jim přibude bratr či sestra – je větší množství vědomostí a dovedností, které od dospělých nasají. To může znamenat maximální rozvinutí kognitivních funkcí.“ Už v předškolním věku tak mají mnozí jedináčkové bohatší slovní zásobu a vytrénovanou sluchovou paměť. Jsou schopni dobře zpracovávat informace a často prohlubují nějaký svůj specifický zájem, ať už jde o dinosaury, zeměpis, nebo značky aut. Není výjimkou, že se naučí dříve číst a psát.
„Nadprůměrné schopnosti dítěte, jemuž se rodiče díky nepřítomnosti sourozence mohli intenzivně věnovat ještě před začátkem povinné školní docházky, mohou navodit dojem, že je dítě extrémně nadané. Ačkoli dítě skutečně může být velmi chytré a díky stimulaci okolím mít vnímání výborně rozvinuté, neznamená to, že jeho výkon se bude neustále zvyšovat. Dívky pak častěji, zhruba ve třetí třídě, svůj náskok ztrácejí a tím pádem klesá i obdiv okolí. Nedokážou pak pochopit, proč už nejsou středem pozornosti, znejistí a novou sebedůvěru znovu získávají jen složitě,“ vysvětluje speciální pedagožka.
Určité výhody přisuzuje jedináčkům i psycholožka a psychoterapeutka Soňa Komárková. „Ukazuje se, že jsou schopni více se spolehnout sami na sebe. Pokud je totiž dítě častěji obklopeno dospělými lidmi, rychleji tento svět pochopí, naučí se v něm orientovat a zdokonalí se v sociálních kontaktech s dospělými. Proto může mít rodič i okolí pocit, že jedináček dospívá rychleji než jeho vrstevníci.“ Kromě toho psycholožka dodává, že prvorozené děti a jedináčci mají mnoho společného – bývají svědomitější a cílevědomější.