Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Když vám práce přerůstá přes hlavu: Tipy, jak se nenechat zavalit povinnostmi v zaměstnání

Kolikrát týdně odcházíte z práce s pocitem, že se váš to-do list místo zkracování jen prodlužuje? Pokud častěji, než by vám bylo příjemné, možná máte problém s jasně stanovenými hranicemi v práci. Přitom umění říkat „ne“ a chránit si svůj čas je jedním z klíčů, jak zvládat pracovní stres bez rizika vyhoření. Jak ale nastavit zdravé hranice, když po vás všichni neustále něco chtějí?

Veronika Zvonková | 29. 10. 2024

Nastavte si pravidelný pracovní rozvrh a držte se ho

Jedním z nejjednodušších způsobů, jak předejít přetížení, je vytvořit si pravidelný pracovní rozvrh a dodržovat ho. Zkuste začít a končit v podobnou dobu každý den a vyhněte se „proplouvání“ prací bez jasného konce. I když pracujete z domova, najděte si svůj čas pro práci a odpočinek a oddělte je. Tím, že si stanovíte pevný začátek a konec, získáte lepší přehled o čase, a nebudete mít pocit, že je práce nekonečná. Když vám však do toho vstoupí nějaký nečekaný úkol, není hned nutné přesouvat všechny další aktivity na později. Klíčem je prioritizace – zaměřte se na to, co nejvíce hoří a plňte dané úkoly podle jejich aktuální důležitosti.

Mohlo by se vám líbit

Když je čas váš nepřítel! Ovládněte kouzlo time managementu

Ať jste vysokoškolák, maminka na mateřské dovolené, pracující nebo třeba důchodce, určitě je vám věta „Promiň, nestíhám.“ velmi povědomá. Proč máme takový problém stíhat všechny naše povinnosti? 
marianne.cz

Používejte techniky time managementu, které vám sednou

Vyberte si metody time managementu, které pro vás budou udržitelné. Můžete vyzkoušet například techniku Pomodoro, která spočívá v práci po blocích, obvykle po 25 minutách, a mezi nimi si dáte krátkou pauzu. Tato metoda je skvělá na udržení soustředění a pomůže vám vyhnout se prokrastinaci. Další možností je metoda „blokování času“ (time-blocking), při které si předem rozplánujete den na různé činnosti. Můžete si například vyhradit hodinu na e-maily a pak čas na projektové úkoly, aniž byste přeskakovala mezi různými činnostmi. Čím lépe svůj den rozvrhnete, tím snadněji se vyhnete přetížení. Navíc získáte i pocit kontroly, když uvidíte, co všechno už jste zvládla.

Naučte se říkat „ne“ a zůstaňte věrná svým prioritám

Říct „ne“ je dovednost, která může být v práci zásadní. Když přijdou další úkoly nebo požadavky od kolegů, řekněte si, zda vám tento úkol do vašeho rozvrhu zapadá, nebo ne. Pomáhá si stanovit priority – rozhodněte, co je pro vás klíčové, a na ostatní úkoly si zkuste vyhradit pozdější termíny, nebo je s klidem předejte dál. Pokud máte pocit, že by odmítnutí mohlo být vnímáno negativně, zkuste být upřímná a vysvětlete, že se potřebujete soustředit na své klíčové úkoly. Tím ukážete nejen schopnost organizace, ale také odhodlání přinášet výsledky v tom, co je opravdu důležité.

Mohlo by se vám líbit

4 tipy pro lepší organizaci práce a času

Máte pocit, že vám úkoly protékají mezi prsty, a přesto, že se je snažíte zkrotit nejedním to-do listem, práce spíš přibývá? Vytíženost je v dnešní době „new black“, otázka ale zní, do jaké míry se jedná o přemíru práce, nebo o špatnou organizaci času. Pokud je tedy time-management a prioritizace vašimi slabinami, pak vám dnešní tipy zaručeně pomohou být zase o chlup efektivnější!
marianne.cz

Plánujte s rezervou

Jedním z nejčastějších problémů je podcenění času, který úkoly zaberou. Snažte se každý den nechat si nějakou rezervu pro nečekané úkoly či situace, které mohou nastat. Díky tomu se vyhnete stresu z nestíhání, protože máte stále pocit, že jste „v klidu.“ Pro plánování můžete použít jednoduchý seznam úkolů, kde si stanovíte své priority. Využijte například techniku, kde úkoly rozdělíte do čtyř kategorií: důležité a urgentní, důležité a neurgentní, méně důležité a urgentní, méně důležité a neurgentní. První dvě skupiny vám pomohou rozhodnout, čemu dát prioritu, a co můžete nechat na později.

Chraňte svůj volný čas a vyhněte se multitaskingu

Mnoho z nás má tendenci dělat několik věcí najednou – pracovat, odpovídat na e-maily a řešit pracovní chaty. Tento multitasking ale ve skutečnosti snižuje produktivitu, protože naše mysl není plně soustředěná na jednu věc. Vyzkoušejte si například vyčlenit čas jen na e-maily a pak na konkrétní úkoly, aniž byste přeskakovala. Díky tomu budete nejen rychlejší, ale také efektivnější. V rámci ochrany svého volného času si zkuste nastavit jasná pravidla pro práci. Pokud si například večer kontrolujete pracovní zprávy nebo e-maily, zkuste to na týden přestat dělat. Dáte tak jasně najevo, že i vy potřebujete odpočinek. Tento čas můžete využít třeba na oblíbené koníčky, čas s rodinou nebo klidnou procházku.

Mohlo by se vám líbit

Jak si nastavit zdravé hranice mezi pracovním a osobním životem? Máme pro vás 5 tipů

Mnoho lidí v dnešním světě dospěje v práci do bodu vyhoření. A není se čemu divit. Pracovní doba s tou, kdy mají volno, je totiž často rozmazaná. Stačí si přitom stanovit pevné hranice.
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Životní styl
Vztekem k větší pohodě: Jak vám negativní emoce mohou pomoci k dosažení cílů

Vztekem k větší pohodě: Jak vám negativní emoce mohou pomoci k dosažení cílů

Životní styl
5 inspirativních žen roku 2024 podle Marianne: Neobyčejné osobnosti plné talentu, odvahy a síly

5 inspirativních žen roku 2024 podle Marianne: Neobyčejné osobnosti plné talentu, odvahy a síly

Životní styl
Pohřeb jako krásný rituál: Jak proměnit poslední rozloučení v osobní a citlivý okamžik

Pohřeb jako krásný rituál: Jak proměnit poslední rozloučení v osobní a citlivý okamžik

Životní styl
Jak vybudovat šťastný a dlouhodobý vztah? Nikdy nemlčte o třech věcech

Jak vybudovat šťastný a dlouhodobý vztah? Nikdy nemlčte o třech věcech

×
  • Marianne
  • 1 099 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + ULTRAZVUKOVÁ ŠPACHTLE ETA + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + ULTRAZVUKOVÁ ŠPACHTLE ETA + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit