Romantické noční jízdy
Krkonošští dřevaři si o nedělích přivydělávali tím, že na své rohačky připevnili sedátka a nabízeli svezení. Schopnosti a obratnost krkonošských horalů dokládá také následující dobové svědectví: Takovému zkušenému, v obezřetnosti až do virtuozity vycvičenému drvoštěpu, který sám a sám sjíždí s pěti až šesti centy dříví, arci bržděnými, také s nákladem sena v zimě po krkolomných prkotinách, který od útlého mládí na rohačky jest zvyklý, je hračkou svézti člověka, aniž potřebuje jiného kormidla a jiné brzdy kromě svých nohou. Jemný tah rukama, drh patou v pravý čas zmůže nebezpečí, jež síla Herkulova by neodvrátila o vteřinu později ani s napětím veškeré síly...
„Tyto jízdy z Petrovky do Špindlerova Mlýna začaly kolem roku 1860 a krátce nato byly rozšířeny o ‚sněžnou dráhu‘ ze Špindlerovky do Špindlerova Mlýna. Vedly po tehdejších cestách a silnicích. Provoz na nich byl minimální, takže sáňkaři se cestou dolů z kopce nemuseli bát, že potkají někoho v protisměru. Zkušení horalé tehdy vyvezli skupinku lidí na Petrovku nebo Špindlerovku, tam vypřáhli koně, usedli do čela saní a po silnici svištěli dolů do údolí. Celé tři nekonečné kilometry nádherné adrenalinové jízdy,“ líčí tehdejší zábavu bohatších vrstev obyvatelstva ředitel muzea Jan Luštinec a pokračuje: „A co teprve noční jízdy! Krajina tehdy byla velmi málo osvětlená, a tak lidé, kteří se jasnou měsíčnou nocí, plnou třpytivých hvězd odrážejících se na nekonečných sněhových pláních, řítili z kopce, na ně vzpomínali ještě dlouho. I když druhý den si obvykle celou dráhu museli projít znovu po svých a dohledávat věci, které během té bláznivé jízdy poztráceli cestou...“