Jak na ně reagovat?
Pojďme si uvést příklady ze života, které nejspíše moc dobře znáte.
Příklad č. 1:
„Kryštof (7 let) tajemství moc neuznává - když mu to nedává logiku, označí to za blud. Takže brzo vyhodnotil, že dárky prostě nosí rodiče.“
Extravertní verze těchto typů se taky hodně ptají „proč“, takže přijde i otázka, jak je to s Ježíškem a dárky, odpovězte: „To je zajímavá otázka, co si ty o tom myslíš?“ Pokud dítě trvá na vaší odpovědi, řekněte mu pravdu. Vyrovná se s ní mnohem lépe než se ztrátou důvěry ve vás rodiče, až zjistí, že jste mu lhali.
Příklad č. 2:
„Slavnostně jsme dali za okno první dopis pro Ježíška. Jenže při uspávání to najednou dceři přišlo líto a chtěla si dopis nechat. Docela dost kvůli tomu plakala, tak jsme jí dopis vrátili a ona ho pevně držela celou noc. A druhý den chtěla do postýlky přinést další své oblíbené věci, aby jí je Ježíšek nevzal, když bere ty dopisy.“
Další typ dětí stojí nohama na zemi a berou vše doslova. Proto jim později mohou vrtat hlavou praktické detaily z Ježíškova života - jak v tom nebi žije, jak všechny dárky unese apod. Tyhle děti neuspokojí naše metafyzické odpovědi, zatímco s pravdou se většinou v pohodě smíří.
Příklad č. 3:
„Jsem v pasti, syn si přeje věci, co se koupit nedají. Třeba 20 minirobůtků, co se vejdou do kapsy a umí drtit kámen. Ježíškovi píše ob den.“
„Dopis pro Ježíška má deset položek a jsou to samé drahé věci, aby maminka ušetřila penízky. Chybí na něm už jen živý jednorožec.“
Některé děti ve všem hledají hlubší smysl a hranice mezi realitou a fantazií se pro ně často stírají. Proto mohou na Ježíška věřit i poté, co jim kamarádi „prozradí“, že neexistuje. A nebude je to vůbec trápit. O to těžší může být dítěti vysvětlit, že Ježíšek opravdu nemůže přinést cokoliv, co napíšou na seznam.