Pohřbívání Bakcha, Masopusta nebo basy
Bakchus či Masopust býval na závěr masopustního veselí odsouzen a potrestán, třeba vhozením do kašny na náměstí, upálením nebo pochováním. Obřad měl a má různé podoby. Častý je průvod obcí, v němž je „nebožtík“ nesen na márách. Může to být umělá figurína, živá postava Bakcha či Masopusta, někde je na nosítkách maska, která se během průvodu ukázala jako nejbujnější. Obřadů se účastní kněz s ministranty, soudce, popravčí, družičky a plačky. Můžeme se ale setkat také s pohřbíváním basy, zahalené do černého sukna. Basa symbolizuje čas zábavy a tancovaček, proto před jejich přísným zákazem v době půstu čeká basu veřejný pohřeb. Pochováním basy končila zábava, obřad se konal před půlnocí, která předcházela Popeleční středě. V tuto hodinu přišel do hospody ponocný, zatroubil na roh a rychtář či některý z radních vyzval všechny k rozchodu. Věřilo se, že tanec přes půlnoc by mohl přivolat ďábla, převlečeného za cizince v zeleném kabátě. Druhý den, na Popeleční či Škaredou středu, se naposledy konzumovaly mastné rohlíky s kávou nebo mlékem, dopoledne ještě byla povolena kořalka. Oběd však už byl přísně postní, což většinou bývala čočka s vajíčkem, sýr, chléb, vařená krupice, pečené brambory.