Kaligrafie... Kde ta disciplína oslovila ostravskou školačku?
Já vzhlížela k prastrýci kaligrafovi, malíři, hudebníkovi a herci Zdeňku Vlčkovi. Před sto lety byl výraznou personou v Ostravě, odkud pocházím.
Písanku jste tedy měla...
... úhlednou a psaní si jako školačka užívala! Milovala jsem ho, stejně jako tvoření všeho krásného. Už v dětství jsem tušila, že se budu živit hezkým psaním – krasopisem. Navíc jsem díky snaze mé maminky brzy psala nejen tiskace, ale záhy i psace.
Kde jste vy učila děti hezky psát?
Učila jsem v základní škole Horáčkova v Praze a pak na gymnáziu Na Vítězné pláni. U malých dětí jsem vítězila, u starších už sice bylo pozdě, ale některé jsem správnou motivací, proč se do toho pustit, nadchla. Ano! Zjistily, že je to hezké, a ve výsledku „cool“. Obyčejný krasopis chce totiž tvořivost a ta žádá trpělivost, čas. Obé lidem zdánlivě schází, i směrem k dětem. Teď mluvím o rodičích. Ti nechají vše na škole, ale ta to sama zvládnout nemůže. Odbývat doma rychle úkoly ze psaní písmenek s tím „už to dodělej, ať můžeš ven“, je liché. Aby dítě umělo hezky psát, netřeba vnímat jako opruzní povinnost, ale v duchu: ta výjimečnost se ti může hodit. Je pěkná, a cosi o tobě prozradí.
Co o nás prozradí text psaný na počítači a vytištěný tiskárnou?
Řeknu to, ano? Že hloupneme.
V tom ohledu jsou rodiče příliš tolerantní. Už slyším: „Hlavně žes to Kájo vůbec napsal, i táta škrábe, a kam to dotáh! Dyť to neupotřebíš!“
Nejhorší, co lze dítěti říct! A dodat, že škrabopis po někom zdědilo! Hezky psát může každý, bez výmluvy. Drobnou pomůckou je vnímat písmo jako umění, nejen nástroj nutný ke komunikaci. Kámen úrazu je i jinde, přestáváme ručně psát zcela. Pryč jsou papírové diáře, zápisníky... vyhrává mobil a PC. Mizí neelektronické poznámky. Pozor, tím upadá i paměť! Rukou napsanou věc si totiž lépe zapamatuju, protože ji de facto prožiju.
Pomáhají novinky?
Comenius script, písmo, v němž se písmena nespojují, je dle Báry krok zpět. „Nebudu-li spojovat písmena v písance, nespojí se mi ani v hlavě. Návaznost písmen na sebe je logická, rychlejší,“ hájí klasickou výuku psaní.