MÍT TAK GOBELÍN...
Manufaktura sídlí v centru Valašského Meziříčí, ale prvních pár let fungovala v nedaleké vesnici Zašová. Tam ji koncem 19. století založil malíř Rudolf Schlattauer, který se pro gobelíny nadchnul při cestě po Skandinávii. O osmdesát let později spojil život s valašskomeziříčskou dílnou absolvent pražské Vysoké školy uměleckoprůmyslové Jan Timotej Strýček. Od konce 70. let byl jejím uměleckým vedoucím, od roku 1993 ředitelem. Právě on vybírá obrazy nebo grafiky, jež by zasloužily nazvětšovat a převést do tkané podoby. O tom jedná s majiteli autorských práv nebo přímo s autory.
Často jde o jeho kamarády, Strýček se vedle textilu věnuje i volné grafice a malbě. „Autoři bývají nadšení, když je oslovím. Většinu z nich by ani nenapadlo, že jejich díla mohou být takto monumentalizována. Ne každé geniální dílo se ale hodí na přepis do textilie, chce to cit a umění poznat, která věc má potenciál, která nikoli,“ říká šéf manufaktury. Gobelíny mívají plochu pár metrů čtverečních, tudíž je smysluplné jejich umístění jen do velkých prostor, kde má divák k prohlížení dostatečný odstup. Originální předlohou přitom může být i titěrná grafika, což je také nejnovější příklad cyklu jedenácti gobelínů podle Josefa Čapka. Na něm zdejší tkadleny pracovaly v zimě, nyní je do 23. dubna k vidění v Císařské konírně Pražského hradu.