A co je to pasířina?
Jak název řemesla napovídá, původně se pasíři věnovali pouze výrobě celokovových nebo kovem ozdobených pásů, na kterých se středověkým velmožům pohupovaly meče a měšce. S tobolečníky a měšečníky měli pasíři společný cech. V Praze za dob Karla IV. mohli působit jen na území nově založeného Nového Města. Postupem času se začal záběr pasíře rozšiřovat. „V dnešní době je pasíř něco mezi zlatníkem a kovářem. Zpracovává barevné kovy, ale musí to umět se soustruhem i frézou, zvládat kovařinu i cizelérství. Prostě práce, která v sobě ukrývá dalších deset řemesel,“ směje se Ivan Houska, když mu ve vratech dílny pokládáme stejnou otázku, jakou jsme před malou chvílí dostali dole u rybníka. Někteří pasíři se alespoň částečně specializují. Věnují se třeba výrobě lustrů, na severu Čech zas působí pasíři bižuterní tvořící kovové šperky. Ivan Houska s Petrem Doudou jsou ale univerzálové – v kanceláři mají vlastnoručně vyrobené korbely, lampy a svícny, dole v dílně zas velkou hrotnici, kterou podle dochovaných dobových fotografií vyrábějí pro právě opravovanou Mattoniho vilu v Lázních Kyselka. Novou věžičku by dlouhá léta chátrající historický objekt měl dostat už koncem letošního roku. Hrotnice je vysoká několik metrů, na další zakázku zas aby používali hodinářskou lupu. Muzeum loutkářských kultur z Chrudimi si v buštěhradské dílně objednalo repasi stínového loutkového divadla, které v devatenáctém století bavilo návštěvníky proslulého pařížského kabaretu Le Chat noir. Divoši na pštrosech, Amazonky, benátští gondoliéři, to jsou jen některé z drobných siluet vystříhaných ze zinkového plechu. Ivan Houska si nejvíc oblíbil figurku ‚kakajícího velblouda‘, která krom toho, že pohybuje nohama, hlavou a ocasem, má i zásobník na umělé bobky. „Stačilo, aby loutkoherec zatáhl za provázek, a z toho zásobníčku začala vypadávat hovínka. Hned jsem vyrobil kuličky z formelíny a zkoušel, jak loutka fungovala,“ zubí se pasíř a vede nás do menší dílny v patře, kde má na stole rozložený svůj subtilní stínový ‚betlém‘.