Jak připravit děti na návrat do školních lavic?
Konec prázdnin se neúprosně blíží. Pokud se vaše děti vracejí do školy, máme pro vás pár tipů, jak jim návrat do školy usnadnit a zpříjemnit.
marianne.cz
Kladný vztah ke sportování je jedna z nejdůležitějších věcí, kterou mohou děti do života od svých rodičů dostat. Přináší jim totiž kromě zlepšené fyzické kondice, silnější imunity a lepšího zdraví obecně také schopnost překonávat překážky. Při sportovních zápoleních děti získávají zdravé sebevědomí, učí se komunikovat v týmu, přirozeně pracují se svým tělem a budují svou odolnost. Musí ale chtít. Jak probudit v dítěti nadšení pro sport?
„Nadšení dítěte pro pohyb, sport a soutěžení je vázáno na to, co vidí a čím je inspirováno v rodině. Tam se tvoří opravdové základy vztahu ke sportování.“ říká Petr Salomon z Týmuj. A dodává: „Když rodič dokáže probudit ve svém dítěti nadšení pro sportování a pohybové hry, dává mu obrovský dar do života. Při sportování totiž dítě získává obrovské množství nejen fyzických, ale i psycho-sociálních dovedností, na kterých pak může celý život stavět.“
Sport dítěti přináší kromě zlepšování fyzické kondice, podpory zdraví a dlouhodobého budování odolné imunity také mnoho psychických a sociálních dovedností. Dítě se učí překonávat překážky, pracovat se stresem, získává přirozeně schopnost určovat si cíle a dosahovat jich. K důležitým prvkům patří vývoj dětského sebevědomí, které se přirozeně utváří na základě i drobných úspěchů.
„Další velmi přínosnou schopností, která se při sportování přirozeně rozvíjí je komunikace v týmu. Tu samozřejmě nejvíce podporují týmové sporty, ale ani děti na individuálních sportech nejsou o tyto prvky většinou ochuzeny, protože na skupinových trénincích využívají kolektivní sporty ke komplexnímu zlepšování fyzické kondice a celkového rozvoje,“ říká psycholožka Simona Hřebíčková. „Tyto dovednosti se jim pak budou přirozeně hodit ve školním kolektivu či později v zaměstnání.“
A v neposlední řadě také děti při sportu pracují se svou odolností a rozvíjejí ji. Vnímání konkurence jak na hřišti, tak mimo něj, je příležitostí ke zpracování úspěchu i neúspěchu. V ideálním případě a při dobrém vedení je neúspěch nebo prohra motivací k dalšímu tréninku a zlepšování.
Sportovní kolektiv také usnadňuje tvorbu přátelství. Kamarádství navázané právě při sportovním tréninku často překračují meze sportovního klubu a často trvají celý život. Dítě tak do dospívání a pak do dospělostí získává důležité sociální vazby.
Rodiče hrají velmi důležitou roli při rozvoji sportovních návyků u dětí. „Vliv rodičů a dalších nejbližších dospělých je pro vnitřní motivaci k pravidelnému pohybu zcela zásadní a nezastupitelný a nabývá na síle v případech, kdy rodiče působí na dítě společným pravidelným sportováním, které si užívají,“ říká Petr Salomon a dodává: „Zdravé nadšení, které je základem dlouhodobého sportování, pak přichází v takovémto prostředí přirozeně.“
Důležitým prvkem úspěšného vedení dětí ke sportu také je nevkládat do nich vlastní nerealistická očekávání a nedávat jim těžko dosažitelné cíle. Děti by se také neměly účastnit sportu kvůli tlaku ze strany rodičů nebo trenérů. Lepší je v tomto bodě dát dětem čas a volnost, ať se sami rozhodnou, kdy a jakého sportu se budou účastnit. Pak mají děti nejlepší předpoklady získat pro sport vnitřní motivaci a nadšení.
Na závěr je dobré upozornit, že skutečným cílem sportování dětí by nemělo být primárně dosažení vrcholové výkonnosti, i když všechny děti mají při sportu na mysli své sportovní idoly a snaží se je napodobovat. Statistickým faktem je, že pouze z méně, než jednoho procenta dětí vyrostou profesionální sportovci. „Smyslem zapojení dětí do sportu ale není vychovat další světové šampiony. Jde o to dát jim mentální nástroje, aby byly zdravé, šťastné a úspěšné po zbytek života,“ uzavírá psycholožka Simona Hřebíčková.
Venkov a styl