Jste podobně citlivá třeba i na vulgarismy a vulgárnost obecně?
Samozřejmě. Teď tedy mluvím jako stará baba, ale nedá se nic dělat. Když se někdy v metru baví mladé slečny, lítají taková slova, že nestačím žasnout. Ale dcera mi vysvětlila, že jsou lidé, kterým to pomůže něco vyventilovat a že používání vulgarismů je lepší než uklidňující prášek. Pokud je to tak, pak se to snažím i pochopit. Já tedy taky někdy řeknu sprosté slovo, ale jen když se třeba praštím nebo mám vztek. I když dřív nebylo běžné ani to. Byla jsem vychovávaná přísně, tatínek mluvil spisovně a pamatuju si, jak mě opravoval, že nemám říkat holka, ale děvče. Takže když pak v hovoru lítají názvy orgánů, vždycky mi trochu zatrne. Ale už jsem mezi mladými dlouho, takže jsem otrlejší a nehodí to se mnou o zeď.
Vychovávala jste přísně i své dcery?
Jedna věc je přísnost a druhá důslednost. Neměla jsem pocit, že jsem přísná, ale rozhodně jsem nebyla rozmazlovací. Teď mi to dcery občas předhazují – mami, vnoučatům dovolíš všechno, a na nás jsi byla taková! Jenže když je člověk mladý, přikládá důležitost věcem, o kterých postupem času zjišťuje, že zas tak podstatné nejsou. Ale když vidím svoje holky, jak vychovávají děti, říkám si, jak jsou úžasné. A že jsou daleko lepší matky, než jsem byla já.
V jakém ohledu?
Hodně se dětem věnují, což neznamená, že bych já své dcery kdysi zanedbávala, ale nedávno jsme to probíraly se stejně starými kolegyněmi. Za nás měla práce jednoznačně přednost a nikdo neřešil, jestli máte, nebo nemáte hlídání, to byla soukromá záležitost. Dnes je to jinak a je to asi dobře. Pohádky večer holt četly babičky nebo tatínek.
Vnoučatům asi taky večer nečtete.
To ne, protože pořád nejsem po večerech doma. Ale vlastně ani nevím, jestli by to ode mě moje vnoučátka chtěla. Jsou hodně zvyklá na rodiče, kteří si pohádky i krásně vymýšlejí. Každopádně jim rodiče četli, už když byli miminka, a je fakt, že všichni začali velice brzy mluvit. Možná to i souvisí.
Probíráte tyhle věci s dcerami?
Do výchovy dcerám nemluvím. Ani bych si netroufla něco jim radit, je to jejich život a jejich svrchovanost. Moje maminka byla dost autoritativní a já jí docela podléhala, tak nechci dělat tutéž chybu. Nechávám holkám daleko větší prostor.
Prý neumíte chválit, ovšem o dcerách mluvíte moc hezky.
Už jsem se to naučila. Byla jsem vychovaná tak, že dělat věci dobře je samozřejmost, za to není třeba chválit. Už ale vím, že nic není samozřejmé. A když slova uznání nevyslovíte, dotyčný nemusí vědět, že jste si všimla a že to, co dělá nebo umí, oceňujete. Mladší dcera byla velmi svérázná, protože měla výraznou a dominantní starší sestru a musela se vedle ní nějak prosadit. A myslím, že se jí to velmi dobře podařilo. Nicméně – zatímco starší dcera chodila do tanečních, mladší prohlásila, že ona tam v žádném případě nepůjde. Nezbylo mi než to respektovat. Když jsem ji pak na její svatbě poprvé viděla tančit, málem mi vypadly oči z důlků. Říkala jsem jí, Kristino, ty tak krásně tancuješ! A ona – a proč jsi mi to nikdy neřekla? Jenže jak jsem jí to mohla říct, když jsem ji nikdy tančit neviděla?
Jistě jste to ocenila tím spíš, že sama máte tanec ráda.
Miluju ho. Zbožňuju harmonii těla a pohybu. Ale i úroveň tance se hodně posunula. Když primabalerína Mirka Pešíková dostala Thálii za celoživotní mistrovství a na obrazovce běžely ukázky z jejích vystoupení, říkala jsem si – panebože, co musejí tanečníci dokázat dnes! Ona ve své době tančila naprosto skvěle, ale dnešní nároky jsou neskutečné, na hranici akrobacie. A tak je to se vším. Doba se zrychlila a očekává se daleko výraznější výkon. Barevnější, náročnější.
Náročná jste nepochybně i sama na sebe. Kde všude teď hrajete?
Momentálně mám na repertoáru deset divadelních inscenací, pro rozhlas jsme právě natočili Garderobiéra od Ronalda Harwooda a v prosinci jde do kin film Lítá v tom, ve kterém jsem hrála. A od Nového roku by měl na Voyu běžet seriál Mozaika, o kterém jsem se už zmínila. Scénář napsala Alice Nellis, natáčely ho režisérky Jasmina Blaževič a Lenka Wimmerová. S Karlem Heřmánkem hrajeme manžele, kteří se rozhodli, že se po dlouhém společném životě rozdělí. A tak oznámí svým dětem, že se chtějí rozvést. Ty děti mají čtyři a každé z nich reaguje po svém.
Je to spíš komedie, nebo tam jde hodně i o psychologii?
Mělo by to být mírně komediálně laděné, ale dotýkáme se i závažnějších témat. Ještě jsem neviděla žádný díl, takže o tom nemůžu moc mluvit. Film vzniká až ve střižně. Něco je vyzdvihnuto, něco potlačeno…