Nyní váš soubor čítá téměř sto lidí a na vašich stránkách se píše, že za 15 let vaší existence jste odehráli přes 2 200 představení a navštívili 23 zemí. Jak vypadá vaše práce během roku – kdy se zkouší, hraje a jak moc hrajete v zahraničí?
Myslím si, že na tohle by nám ten rozhovor vůbec nestačil. Dneska je premiéra (7. prosince, pozn. red.), zítra se začíná zkoušet nový projekt. Je to takové perpetum mobile. Co se týká zahraničních představení, zaplať pánbůh pořád se nám daří vyjíždět. Před covidem ten poměr byl ještě větší, byli jsme schopni odehrát až 50 % představení z roku v zahraničí, po covidu se to dost zkomplikovalo. V posledním roce jsme byli v Kanadě, Americe, Itálii, Dánsku, Maďarsku a na příští rok tam máme Benelux. Teď se to vlastně řeší mnohem později nebo víc na poslední chvíli než dřív.
V posledních pěti týdnech se moje práce omezila a soustředila jenom na tvorbu – a jsem za to rád. Pět týdnů jsem byl zavřený ve zkušebně s herci, s tvůrčím týmem, s technikou, se scénou, s kostýmy, s hudbou, a neřešil jsem provoz divadla jako v posledních měsících tohoto roku. A tam se vlastně cítím nejjistější a nejsvobodnější – a moc rád bych se vrátil jen do té tvůrčí práce. To je pro mě radost a euforie.
Funguje to podobně jako v divadle – že máte více představení a v každém z nich jiné (někde stejné) účinkující?
My jsme takovým mixem mezi repertoárovým a projektovým způsobem fungování divadla. Máme svůj soubor, snažíme se držet si stejné lidi. Teď jsme se rozhodli, že nové lidi přibírat nebudeme, že projektem Rest in Euphoria se uzavírá na čtyři roky cast, který bude dostávat příležitosti se rozvíjet a pracovat kontinuálně. Takže máme vlastní soubor, ale máme titulů víc, což je celkem unikum oproti zahraničním souborům, které mají na repertoáru třeba tituly dva. Nejblíž tomu tady jsou bratři Formani, kteří hrají Obludárium 10 let a teprve potom vytvoří Nachové plachty a teprve potom vytvoří Deadtown. Ale nehrají všechny tři tituly najednou. My těch titulů teď máme šest nebo sedm, což je samozřejmě velká zátěž.
Vaše první představení La Putyka z roku 2009 mělo obrovský úspěch a hrajete ho dodnes. Jak na něj vzpomínáte?
Vlastně na něj nevzpomínáme, protože ho pořád žijeme. Vzhledem k tomu, že budeme příští rok slavit 15 let, tak se bavíme o tom, jak představení po té dlouhé době adaptovat do jiných třeba nedivadelních prostor, to znamená vyvézt ho třeba někam do outdooru a hrát ho jinde než v zavřených divadelních prostorách. Moc se na to těším.
Dokázal byste říct, jak moc jste se za tu dobu posunuli?
Posunuli jsme se neuvěřitelně. Kdyby mi někdo před 15 lety řekl, že budu dneska dělat takové představení jako je Rest in Euphoria, nevěřil bych tomu. Teď jak tu sedíme (v den premiéry na Jatkách78, pozn. red.), kolem nás prochází neuveřitelní hosté, kteří s námi spolupracují. Teď přišel Maksim Komaro, režisér, performer a ředitel finské cirkusové company, támhle stojí André St-Jean a Nico Lagarde, jedna z prvních generací umělců ze Cirque du Soleil a koučové, kteří vychovali několik generací cirkusových umělců. Nebo třeba Ilona Jänti, finská akrobatka a choreografka. Vlastně je docela úlet, že se dneska sjíždí na premiéru v Praze lidi z celé Evropy.
Vaše poslední představení R.I.E., neboli Rest in Euphoria (Odpočívej v euforii) mělo premiéru 7. prosince. Na co se v něm lidé mohou těšit a proč by na něj měli jít v období Vánoc a Silvestra (kromě toho, že se v těchto časech hraje)?
Pokud se člověk chce nadchnout a dokázat prožít euforii doopravdy, ne jen v jedné milisekundě nebo pár vteřinách, tak si myslím, že tohle je představení, které mu to může nabídnout. Díky tomu, že každý prožívá euforii jinak, v jiný moment a každý ji má spojenou s něčím jiným, nabídne každá scéna pocit euforie různým divákům různým způsobem. Jsem přesvědčený o tom, že každý si v tomhle představení najde vlastní moment té své euforie.