Teď jste na volné noze, tudíž je vám ta šíře plně umožněna.
Byla mi umožněna i předtím, třeba když jsem působil v oblastním divadle na Kladně. Pokud je ve městě jen jedno divadlo, musí obsáhnout celé spektrum repertoáru. Předtím jsem byl třiadvacet let v Divadle v Dlouhé, tam byl taky velký záběr, a teď si ho supluju rozsahem divadel, se kterými spolupracuju. Například na Fidlovačce mám hru Proč muži neposlouchají a ženy neumí číst v mapách, což je velmi oblíbená a navštěvovaná komedie podle knižního besteselleru. A tady ve Švanďáku mám Hadry, kosti, kůže, drama o soužití Wericha a Holana ve Werichově vile, a teď toho Wintona. Působím i v dalších divadlech. Takže si připadám jako komediant-poutník. V každém divadle jiný žánr a já mezi nimi příjemně bloudím.
Co se snažíte stíhat kromě práce?
Nebaví mě sportovat ani dívat se na sport. Svým faux pas, kdy jsem ve Všechnopárty nepoznal Petru Kvitovou, jsem se zapsal do dějin. Mě nejvíc baví fyzická práce. Máme dům v Praze a chalupu, a kdo to zná, ten okamžitě pochopí, o čem mluvím. Je to nekonečný sled prací a já jsem na ně dost šikovný. Mám spoustu všelijakého nářadí, a co můžu, to se snažím zvládnout sám. Často mi na to chybí čas, ovšem covid mi ho dopřál. V té době jsem vykonal spoustu věcí, včetně těch, které jsem třicet let odkládal.
Například?
Například jsem uklidil půdu na chalupě. To je úkol, který člověk dokáže odkládat donekonečna. Kdybych chtěl na pandemii najít něco pozitivního, tak to, že jsme odjeli na chalupu a měli jsme tolik společného času, kolik už dvacet let ne. Třeba tři měsíce v kuse jsem mohl být s rodinou a bylo to hezké. Nejstarší dcera vyučuje češtinu na gymplu, nejmladší byla ještě na střední škole, prostřední na DAMU a hrála v divadlech, a za lockdownu se neučilo ani nehrálo. Moje žena choreografka za tu dobu napsala knihu. Věnovala ji všem, kteří pečují o někoho doma. Vyjde 1. listopadu a jmenuje se stejně jako její blog: Rádio v mrazáku.
Ale je to nezvyk, být pořád spolu, že?
Já si hned najdu práci, a tak se nikomu neomrzím. Jsem v dílně, dělám něco na baráku nebo sekám trávník, a pak společně něco podnikneme. Do ponorky se mnou moc neupadnete.
V té dílně třeba vyrábíte nábytek?
To ne, ale když se něco rozbije, opravím to, barák si udržuju. Jsem nerad, když se věci vyhazují. Boty nosím k ševci, a když se rozbije telefon, žádám si opravu. Oni mi říkají, ať si koupím nový, že se oprava nevyplatí, že by stála tisíc korun a nový telefon je třeba za dva. Ale pořád je to tisíc, a i kdyby ten rozdíl byla stovka, mně je to jedno. Já to chci opravit, nechci to vyhazovat. Až když to definitivně selže. Tím se dostávám dost za dobu, protože reklamy vám vysvětlí, že byste si měla pořídit nový, nebo vám to ten telefon vysvětlí sám, poněvadž se tak zahltí aktualizacemi, že je na odpis. Ale mému tlačítkovému telefonu to nehrozí. To je jistota.
Jak na rodinný čas na chalupě s odstupem vzpomínáte?
Bylo to fajn. Ale obávám se, aby to nepřišlo znova. Divadlo je kolektivní záležitost, a když vám dva onemocní, už to nedáte dohromady. Takže já se teď očkuju proti chřipce, a jak to půjde, nechám si dát čtvrtou dávku proti covidu. Prosazuju očkování, věřím mu. Covid jsem měl dvakrát, ale zlehounka. Ta injekce není na to, abych ho nedostal, ale abych ho přežil.
Máte tři dcery, jako král v pohádce…
Však se taky někdy z legrace podepisuju král Miroslav, když komunikuju s filmovými produkcemi.
Váš první vnuk je ovšem kluk. Je to v něčem jiné?
Vendelínovi je rok a půl a je to stejné. Tedy vůbec neřeším, ani u holek jsem to neřešil. Jaký člověk ke mně přijde na svět, takového ho beru. Jsem nesoutěživý a neambiciózní. Někdo si myslí, že muž má mít syna, znáte to – postav dům, zasaď strom, zploď syna. Tak na to já vůbec netrpím.
Může být herec a režisér neambiciózní?
Mám rád, když dostanu úkol. Když upadne kus baráku, tak máte úkol, a zrovna tak, když si ode mě objednají režii. Není to tak, že bych obcházel divadla. Režii se věnuju od školy a vždycky nějaká nabídka přijde. Beru to tak, že co přijde, to bude. Ale aby nedošlo k omylu: sice jsem neambiciózní, ale na kvalitě mi velmi záleží.
To je ideální stav.
To je docela dobrý stav. Ale já jsem nebyl soutěživý nikdy. Naopak to nemám rád. Proto nechci chodit do žádných televizních soutěží. Ano, byl jsem ve StarDance, ale jen abych udělal radost ženě a dcerám. Chtěl jsem to zkusit, ale už bych tam nešel.
Byla to moc velká dřina?
To mi nevadilo, spíš to, že je kolem té show hodně omáčky, pořád nějaké rozhovory a focení. A já si chtěl jenom šoupnout kramflekem, jak říkala moje babička.
Ale teď byste rád trochu zhubnul a na to je tanec dobrý, ne?
To je. Ale já už jsem během zkoušení malinko zhubnul, asi pět kilo. Nemám čas jíst, navíc se tam pořád poskakuje. Ale až se to uklidní, zase se to pokazí, to už znám.
A udělal jste ženě a dcerám radost, jak jste chtěl?
Myslím, že jo. Chodily na každé kolo, mávaly, tleskaly a myslím, že na mě byly pyšné. Dostal jsem se docela daleko a předvedl jsem několik slušných kousků, řekl bych.
Ptám se proto, že dcery i manželka mají k tanci velmi blízko.
Ano, manželka je tanečnice a choreografka a všechny tři holky dlouho tancovaly, osm, dvanáct let. Chodily do taneční školy Emotion u nás v Dejvicích a na klasiku do přípravky v Národním divadle. Dnes se už tanci nevěnují, ale dvě jsou herečky, takže ho dost využijí.
Je vám bližší standard, nebo latina?
Latina mi připadá pekelná. Děsně vykroucená. Když jsem před třiceti nebo čtyřiceti lety sledoval mistrovství v Ústí nad Labem, líbila se mi, ale teď je to jinak. Kdyby z nich byly siluety, tak nevím, kdo je muž a kdo žena, jak sebou ti chlapi mrskají. To popírá smysl párového tance jako příležitosti blízkého, ale veřejně přijatelného setkání ženy a muže. Vypadá to spíš jako mistrovství v tom, kdo udělá kolik separovaných pohybů za vteřinu. Standard mám radši, ale nejvíc mě bavil rokenrol. To byla skupinová choreografie mimo soutěž a oni říkali – všichni jste tancovali jako kumpačka, jenom Mirek zase tancoval po svým. Já prostě nejsem do sboru, zafrázuju si to tak, abych si zatancoval.
Však to je to nejpodstatnější!
No, to jsem si myslel. Tanečnice Adriana to chtěla trochu vyžehlit, abychom splňovali veškerá kritéria, a já jsem chtěl tak jako juchat. Ale byla laskavá.
Mluvíme o juchání, ale zrovna ve StarDance jste promluvil i o své zkušenosti s depresí. Co vás k tomu přimělo?
Vědomí, že když o tom mluví někdo se zkušeností jako já, má to pro lidi význam. Zvlášť pro ty, kteří mají problém, a těch jsou mraky. Ale nijak jsem to neplánoval. Stál jsem tam, všichni děkovali všem a já si říkal, že když už tu jsem a kouká na to milion a půl lidí, měl bych říct něco podstatného. Přišla mi pak spousta krásných dopisů, někteří se díky tomu i objednali k doktorovi nebo na terapii. Netancoval jsem nadarmo.
Myslíte, že osvěta je už dostatečná?
Snaha zlepšit situaci je velká, teď zrovna jsem účinkoval v prvním dílu populárně-naučného cyklu České televize Péče o duši. Rozhodně je to rok od roku lepší, jsou lepší medikamenty, s dobou před dvaceti třiceti lety se to vůbec nedá srovnat. U psychických potíží je strašně důležité poznat problém a nebát se ho řešit. Takže pokud někoho něco trápí, pomoc existuje. A není se za co stydět.