Napsala jste knihu Cestou domů – sny jako průvodce na cestě k sebepoznání a celistvosti. Jak se můžeme skrz své sny poznat?
Schválně si zkuste představit, že se rozhodujete říct si o povýšení v práci. Registrujete jeden hlas v nitru, který by na tuto představu reagoval? Troufám si říci, že spíše ne. Je daleko pravděpodobnější, že se rozpoutá úplná kakofonie hlasů, překřikující jeden druhého: „To je nesmysl,“ volá jeden, „buď ráda, že jsi,“ přidává další. „Konečně jsi se rozhoupala,“ kontruje jiný. „Počkat, počkat, to se musí ještě promyslet“, zdůrazňuje jiný. Dá se říci, že každý z těchto hlasů patří jedné „pod-osobnosti“, která je nadána částečnou autonomií a má svoje preference, vůli a záměry. V populární psychologii se dnes běžně mluví o vnitřním dítěti, muži, ženě, stínu nebo kritikovi. Nicméně i „seriózní“ psychologické směry, jako je třeba transkační analýza, mluví o takzvaném dětském, rodičovském a dospělém „ego stavu“ – což se zase nejsnáze představí jako osoba dítěte, rodiče, respektive dospělého, kteří v nás přebývají a typicky se na máločem shodnou. Tyto „postavy“ pak potkáváme ve snech, kde jsou reprezentovány snovým bytostmi, předměty nebo krajinou a výklad snu nám umožňuje vidět naši realitu z jejich úhlu pohledu. V tomto smyslu nám sny umožňují potkat se s částmi sebe sama, které typicky v bdělém stavu přehlížíme.
Může nám sebepoznání se v oblasti snů pomoci s překonáním našich životních trápení?
Rozhodně může. Není to ovšem samotné sebepoznání, které pomáhá, ale naše činy, jež z něj vyplývají. Člověk, který ví, co chce a proč, má větší šanci žít naplněný život než ten, kdo má pocit, že se mu věci dějí bez ladu, skladu a významu. Nebo bych spíše měla říct: člověk, který ví, kdo v něm je, co chce a proč! Přeci jen je rozdíl, pokud větu „Nikdy tenhle (vysněný) projekt nezískám!“ vyřkne vnitřní kritik nebo naše srdce. V prvním případě budu hledat způsoby, jak pevně a laskavě poslat kritika do pryč, v druhém budu zkoumat, kdo ve mně tedy ten projekt chce, když to není mé srdce? Pokud ale cítím jakési zábrany a nevím, odkud přicházejí a proč, budu se pravděpodobně chovat zmateně – chvíli směrem k projektu napřu všechny své síly, protože se přeci nedám odradit pochybnostmi; pak se zase přestanu snažit úplně, protože co když na to nemám, co když to ani není pro mě, co když mám dělat něco úplně jiného? Se smrtí nebo nemocí našich blízkých nám sny nepomohou, ale s trápením, které se týká našeho života, tam můžeme díky snům žít vědoměji, a tedy lépe.
Předposlední otázka je trochu vyšší dívčí: Zabýváte se i lucidním sněním? Stojí za to se jej naučit?
Lucidním sněním se schválně nezabývám, ačkoliv možná už nastává čas, kdy se to změní. Lucidní snění se někomu přihodí spontánně a jiní se to mohou naučit. Lucidní – vědomé – snění je předmětem zkoumání a tréninku jóga nidry. Tato jóga mimo jiné kultivuje vědomí právě skrze schopnost udržet si bdělost ve snu. Člověk se postupně učí uvědomit si „teď sním“ a ve snu s tímto vědomím zůstat. Myslím si, že aby lucidní snění bylo člověku k užitku, je nutné být pokorný – vnímat sen jako učitele a chtít se dozvědět, co mi přišel sdělit. U většiny lidí, kteří mi kdy položili otázku, zda je nemohu naučit lucidnímu snění, ale tato pokora a úcta chyběla. Chtěli tuto dovednosti získat, aby si sny mohli užívat podle svého nebo aby se vyhnuli snům, jež považovali za nepříjemné, děsivé nebo otravné. Pokud považuji sny za dopis od naší duše, pak by se tento postoj rovnal vyzmizíkování původního textu a nahrazení ho svým vlastním. Poslední dobou ale uvažuji, že se jógou nidrou budu zabývat, tak uvidíme, kam mě moje cesta zavede. Sestrou lucidního snění je aktivní imaginace – technika práce s představivostí, kterou představil C. G. Jung, kdy člověk vstupuje do své fantazie, aby se tam potkal s těmi svými obsahy, které přijdou. Lucidní snění je „vyšší level“, protože na rozdíl od aktivní imaginace, kde má kontrolu nad děním přeci jen vědomí, v lucidním snění se této kontroly vzdává – respektive „měl by se vzdát“. Dary schopnosti vědomě prožít přímo a hned, co se ve snu vyskytne, místo pomalé a detektivní práce prostřednictvím výkladu a aktivní imaginace by mohlo být velkým přínosem!
Jak byste doporučila pracovat se svými sny lidem, kteří s tím chtějí zažít a kteří chtějí odhalit, co za jejich sny je?
Pokud by takový člověk patřil do skupiny lidí, kteří čtou tato slova a zaujala je, pak bych jim doporučila přečíst si mou knihu nebo e-book nebo přijít na konzultaci. Lidem umělecky založeným může fungovat sen zatančit (jakou hudbu vyberu, jaké pohyby zvolím, abych ho vyjádřila) nebo namalovat/ztvárnit (jakou technikou? Jakými barvami?). Sen můžete vzít na procházku, někomu ho vyprávět, zapsat si ho a přidat, co vás k němu napadá, o čem podle vás je, jak se u něj cítíte, jaké souvislosti vás napadají. Analyticky založení lidé, kteří rádi propojují levou a pravou hemisféru pak rádi sáhnou po mé knize. Případně si vyhledat další podobné knihy zabývající se touto problematikou: doporučit mohu třeba M. L. von Franz (nezabývá se přímo sny, ale pohádkami – což jsou takové sestry a bratři snů). Na podzim budu možná otevírat workshop práce se sny, tak se třeba potkáme i tam.