Plošný zákaz mobilů ve školách? Rodiče jsou pro!
Ve Francii plošný zákaz mobilů ve školách platí od letoška, Británie jej zvažuje, ve Skandinávii je užívání omezeno již nějaký čas… Jak se na to dívají rodiče v ČR?
Vzpomenete si, kdy jste si pořídili svůj první telefon? Dnes ho mají už malé děti a dokáží ho ovládat lépe než mnozí dospělí. S příchodem školního roku se téma mobilních telefonů opět dostává do popředí. Rodiče je často pořizují dětem s nástupem do první třídy, a to hlavně z bezpečnostních důvodů, aby je měli stále pod kontrolou. S tím přichází ale i spousta otázek. Jak to vypadá s používáním mobilů ve školách? Mají školy motivovat učitele, aby se svými žáky mobily a internet ve vyučování aktivně využívali? Nebo mobily v hodinách ruší a brání učení?
Společnost T-Mobile provedla na toto téma na konci srpna průzkum mezi rodiči a učiteli a výsledky byly poměrně překvapivé. Zatímco většina rodičů se jasně vyslovila pro větší omezení mobilů ve škole, učitelé tak jednoznačný názor nemají – minimálně třetina oslovených dokonce v hodinách aktivně používá internet v mobilu k výuce.
Třetina českých rodičů má za to, že mobily rozptylují děti od výuky, a zejména starší žáci je mohou zneužít při testech. Mnoha rodičům také vadí fakt, že se děti navzájem trumfují, které má lepší mobil, což může vést k šikaně či zvětšování sociálních rozdílů. Rádi by proto přistoupili ke stejnému modelu, který od září zavedla Francie. Tamní poslanci odhlasovali zákaz používání mobilů, tabletů a chytrých hodinek ve škole během celého dne.
Naopak mladší rodiče v Česku jsou ale k používání mobilních telefonů benevolentnější. Jejich argumentem je to, že mobily či tablety jsou běžnou součástí dnešní doby, děti je používají přirozeně a škola by je měla připravovat na život i po této stránce. S tím souhlasí i odborník na vzdělávání Bohumil Kartous z informačního centra o vzdělávání EDUin „Zákaz či omezení používání chytrých telefonů ve výuce je odrazem bezradnosti dospělých, jak smysluplně integrovat digitální technologie do výchovy a vzdělávání. Spíš je to zametení problému pod koberec. Moderní technologie významně ovlivňují život lidí a společnosti a školy by se měly snažit najít řešení, jak je správně do výuky zapojovat.“
„Mobily a tablety používají současní studenti a žáci od útlého dětství. České školy by se měly snažit toho využít, a ne proti tomu bojovat. K dispozici je například řada zajímavých aplikací, díky nimž se žáci seznámí s informacemi třeba z fyziky, chemie či historie mnohem efektivněji, než memorováním z učebnic,“ komentuje výsledky výzkumu Martina Kemrová, senior manažerka firemní komunikace T-Mobile, a dodává: „Pokud bychom přistoupili na myšlenku, že není tak úplně zásadní nosit v hlavě seznamy letopočtů, jmen či definic, ale že stačí vědět, kde je najít, mohli by se studenti věnovat mnohem důležitější činnosti - hledání souvislostí. Nicméně je samozřejmé, že škola může a má využívání mobilních zařízení regulovat ku prospěchu výuky.“
A jaký názor na telefony ve školách máte vy?