Doteď si vzpomínám na spolužačku, která už při nástupu na střední mluvila anglicky na úrovni rodilého mluvčího. Během následujících čtyř let si v hodinách angličtiny dělala své věci (cvičení na vyšší úrovni), zatímco my měli běžnou výuku. Rozhodně ji to posunulo více, než kdyby se učila s námi, ale byl to ten správný přístup, nebo se dalo udělat ještě něco navíc?
Podle ředitelky 1. Slovanského gymnázia v Praze Taťjány Pergler v sobě nadané děti mají jiskru, kterou je potřeba hýčkat. Jejím osobním mottem je: „Nezhasínej, co hoří.“ U dětí lze přitom obvykle rozpoznat talent již v raném věku, tedy během základní školy. Sekundární vzdělávání dává dobrou možnost jej rozvíjet. Už jen z toho důvodu, že si děti mohou vybrat školy, či semináře, zaměřené na to, co je zajímá. Je ovšem potřeba, aby rodiče i učitelé k nim byli pozorní a napomohli jim rozvíjet, co jim jde. Dobrý je ovšem vždy individuální přístup.
„Pokud naši studenti reprezentují školu ve sportu na vysoké úrovni, může ředitelka školy rozhodnout o individuálním vzdělávacím plánu. V praxi to znamená, že se student může účastnit sportovních příprav a soutěží. Škola mu v tomto nebrání, vytvoří pro něj individuální studijní plán na základě žádosti a potvrzení sportovního klubu. Student tedy dochází pouze na zkoušky v daném pololetí. Pokud se jedná o jazykově nadané studenty, navyšujeme dotaci hodin cizích jazyků, přidáváme ke studiu volitelné semináře, popřípadě vysíláme studenty na zahraniční stáže. Pokud je zájem, rozšiřujeme školní vzdělávací program o semináře z přírodních, humanitních nebo exaktních věd,“ vysvětluje ředitelka gymnázia. „Rodiče nám své děti svěřují nejen s tím, že pro ně zabezpečíme plnohodnotnou výuku, ale také proto, že je škola schopna s těmito studenty pracovat a připravovat pro ně upravené podmínky,“ dodává Pergler.
Jak děti své nadání zvládají psychicky?
Když mají děti na něco nadání, krásně se na to dívá a ještě lépe, když vidíte, jak se v něm rozvíjí. Navíc pokud jste rodič a jedná se o vaše dítě, tak jste na něj jistě i pyšní. Není to ovšem tak jednoduché. Ruku v ruce s tím jdou další věci, které výchovu a výuku trochu komplikují. A není to pouze starost o to, aby se věnovaly svému nadání.
Podle Karla Valáška, který působí jako školní psycholog, je tu mnoho pozitiv. „Nadané děti mají svá charakteristická specifika. V pozitivním ohledu jsou extrémně vyspělé v jakékoliv oblasti učení a výkonu. Mají na svůj věk širokou slovní zásobu a vyspělý verbální projev. Některé věci se naučí neobyčejně rychle a bez pomoci druhých. Zvládají složitější myšlenkové operace než jejich vrstevníci. Jsou schopné přenášet své vědomosti do nových situací a řešení problémů,“ říká.
Na druhou stranu to má i svá negativa. „Tyto děti dokáží být horlivé, někdy extrémně citlivé či vznětlivé. Protestují proti rutinní a předvídatelné práci. Ptají se na choulostivé otázky, vyžadují zdůvodnění, proč se mají věci dělat určitým způsobem. Odmítají určování práce a příkazy, čímž se dostávají často do konfliktu nejen s učiteli, rodiči a jinými autoritami. Přicházejí s 'lepšími způsoby' řešení věcí, navrhují je spolužákům, učitelům, rodičům, ne vždy vhodným způsobem. Ovládají třídní diskuze. Bývají panovační k učitelům i spolužákům. Jsou netolerantní k nedokonalosti vůči sobě i ostatním. Odmítají se podřídit,“ objasňuje odborník.
Zároveň mnohdy tyto děti nejsou nadané ve všech oblastech. Pokud vynikají například v angličtině, tak to tak nemusí být v chemii či matematice a s tím také není snadné se vyrovnat.
V neposlední řadě se mohou bát, že kvůli tomu, že nad ostatními vynikají, budou z kolektivu vyčleňované, jistým způsobem šikanované. Což je může vést k tomu, že budou průchodu svého nadání bránit. A to samozřejmě není dobře.
Nadané děti toho tak mají poměrně hodně naloženo a je dobré, když mohou využívat například poradenské služby ve škole, které jsou zaměřené nejen na poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i na podporu vzdělávání nadaných žáků.