3. Omezte rozptylování
Není zase tolik důležité, jestli dítě úkoly dělá ve svém pokoji nebo u kuchyňského stolu, ale mělo by mít klid. Aby se dítě na úkoly soustředilo, vypněte televizi, hudbu, omezte telefonní hovory.
4. Dopřejte dítěti možnost volby
Vaše dítě by mělo mít pocit, že v určitých otázkách se může rozhodovat svobodně a podle vlastní vůle. „Zažila jsem, že některé děti, které žijí pod příliš tvrdou kontrolou rodičů, nedělaly domácí úkoly naschvál, a to jen proto, aby svým rodičům ukázaly, kdo je tady ve velení. Viděla jsem také děti, které se snažily rodičům bezmezně vyhovovět, ovšem tyto děti měly později potíže myslet a rozhodovat samy za sebe,” upozorňuje odbornice. Proto například nechte na dítěti, jestli chce dělat úkoly hned po příchodu ze školy, nebo až po večeři. Chce si anglická slovíčka opakovat ve vaně? A proč vlastně ne?
5. Učte dítě nést důsledky
Dítě by mělo pochopit, že za to, jestli a jak vyhotoví domácí úkoly, nese zodpovědnost jenom ono samo. Přirozené důsledky tak vyplývají z jejich vlastního rozhodnutí: když se nebudu učit, pravděpodobně dostanu špatnou známku. Pokud se tak stane, zkuste hned dítě nesoudit. Ukažte upřímný zájem a snažte se nedávat najevo zklamání. Nevýznamnějším motivačním nástrojem je podle psychoterapeutky to, že dítěti umožníte, aby bylo své a mělo vliv na to, jak žije. „Dítě musí mít pocit, že vlastní svůj život,” zdůrazňuje. Nechte proto děti, aby samy přišly na to, co je motivuje, a nenechte je motivovat pouhým strachem z vás. Pomozte jim, kdykoliv si o to řeknou, ale nebraňte jim, aby pocítily důsledky svých (byť špatných) rozhodnutí.