3. Montessori styl
Tato výchovná metoda vychází z myšlenky, že děti jsou přirozeně zvídavé a motivované k učení, tudíž je potřeba vytvořit jim takové prostředí, které plně podpoří jejich samostatný vývoj. Rodiče upřednostňující Montessori styl věří, že jsou jejich děti již v poměrně raném věku schopny se samy řídit a rozhodovat o svém učení. Aktuálně funguje v Čechách i celá řada soukromých Montessori mateřských školek a škol, kde si děti mohou do značné míry vybírat z aktivit, na kterých chtějí pracovat. „Montessori třídy jsou organizovány tak, aby primárně podporovaly samostatnost v učení dětí. Proto mají učitelé v Montessori prostředí roli pozorovatele a průvodce, který dětem pomáhá objevovat svět kolem sebe a porozumět mu.“ uvádí Kamila Žáková, personalistka ze základní a mateřské školy Mozaika.
Sečteno a podtrženo: Montessori koncept klade důraz na respekt k dětem, na jejich samostatný vývoj a individualitu. V Montessori prostředí se děti mohou svobodně vyjadřovat, objevovat svět a učit se s ohledem na vlastní zájmy a potřeby. Na druhou stranu je však tomuto konceptu mnohdy vytýkáno, že děti nedostatečně připravuje na běžný život mimo specifické Montessori prostředí. Na život, ve kterém je zapotřebí umět si zdravě konkurovat a rychle se přizpůsobovat nejrůznějším situacím.
Některé české Montessori školy se však snaží po vzoru těch zahraničních své žáky naopak maximálně osamostatnit a připravit na budoucí život. „Například v naší škole funguje jedinečný program pro žáky 7.-9. tříd. Studenti ve škole dokonce bydlí a pod dohledem průvodců si sami hospodaří. Vaří si, starají se o slepice a školní zahradu, na které pěstují ovoce a zeleninu. Osvojují si tak dovednosti potřebné pro běžný život,“ popisuje unikátní koncept školy Mozaika personalistka Kamila Žáková.