Velký průzkum o cyklistice: Češi kola milují, jezdí na výlety i do práce
S příchodem jara se na českých silnicích začíná objevovat stále více cyklistů. Jaký typ jízdních kol volíme nejčastěji, s kým rádi trávíme na projížďkách čas a kolik jsme ochotni do svého vybavení investovat? Změnil lockdown náš zájem o cyklistiku? To vše a mnohem více se dozvíte z velkého průzkumu společnosti Sazka.
Kolo je základ. Jezdí 4 z 5 Čechů
Jarní počasí a kvetoucí příroda přeje všem venkovním aktivitám, což u cyklistiky platí dvojnásobně. Společnost Sazka provedla během dubna průzkum, kterého se účastnilo 1100 respondentů z celé České republiky ve věku 18-65 let. Dle odpovědí účastníků vyplývá, že celých 82 % dotázaných se věnuje pravidelné jízdě na kole. Pouze 6 % přitom využívá kolo jako dopravní prostředek do práce, celých 82 % respondentů se věnuje cyklistice ve volném čase a 12 % Čechů dokonce jezdí v obou případech, tedy na cesty do zaměstnání i na projížďky za relaxem.
V oblibě jsou horská kola
Z pohledu života ve městě se může zdát, že jsou v módě hlavně designová kola, ovšem jak ukazují nejčastější odpovědi účastníků průzkumu, opak je pravdou. Ve 46 % případů vládne v popularitě horské kolo, 25 % cyklistů potom volí silniční kola, 22 % treková kola a dalších 6 % si užívá pohodlnou jízdu na elektrokolech.
Pokud jde o částky, které jsme ochotni investovat, vůbec na vybavení nešetříme. Jenom 1 % dotázaných přiznalo, že si kolo půjčuje, ale až 42 % respondentů uvedlo, že dokáže utratit za kolo a vybavení až 30 tisíc korun.Dalších 7 % dokonce až 50 tisíc korun a celá 2 % obětují i částky nad 50 tisíc korun, aby si dopřáli jenom to nejlepší, co svět cyklistiky nabízí.
„Zájem o kola v České republice každým rokem roste, díky covidové situaci je ještě více akcelerován, bohužel tato situace způsobila výpadky dodávek kol. Ovšem tento problém není jen v České republice, ale je celosvětový. Tuto situaci jsme vzhledem k loňskému roku předvídali, a proto jsme raději navýšili předobjednávky kol tak, abychom byli schopni uspokojit poptávku našich zákazníků,“ říká Martin Kudrna ze společnosti Bikero,největšího tuzemského prodejce kol.
Sport pro rodinnou pohodu, přátele i samotáře
Asi největší předností jízdy na kole je možnost přizpůsobit vyjížďky různým potřebám a situacím. Zatímco většina sportů je buď pro jednotlivce nebo pro kolektiv více sportovců, u kola si každý může vybrat, co mu nejlépe vyhovuje. Až 48 % Čechů má nejraději hlavně vyjížďky se svou rodinou, dalších 22 % potom na kolech rádi tráví čas se svými přáteli, cyklistiku ovšem milují i introverti a samotáři, kteří si užívají vyjížďku sami se svými myšlenkami. Dokonce 30 % dává přednost cestám bez doprovodu jako způsobu relaxace a oddychu. Měsíčně potom většinou ujedeme v průměru asi do 50 kilometrů, nicméně až 26 % z nás jezdí i 100 kilometrů a 13 % respondentů nemá problém zvládnout každý měsíc i nad 100 kilometrů na cestách. Nejčastěji si své trasy volíme podle doporučení našich známých, ale oblíbené jsou i speciální weby a aplikace zaměřené na sport a cykloturistiku.
A kde hledat inspiraci? „Na našem portále Sport v okolí se snažíme Čechy neustále motivovat k pohybu. Najdete tam tipy na cyklistické trasy, informace o probíhajících závodech, náborech do klubů, a také sportovní rady od odborníků,“ říká Tereza Vyhnálková ze společnosti Sazka. Weby zaměřené na sport v současnosti sleduje jako hlavní zdroj pro své trasy asi 19 % respondentů, 8 % účastníků průzkumu pátrá na sociálních sítích a 5 % využívá speciální mobilní aplikace.
Lockdown naše preference nemění, ale roste zájem o dovolenou na kolech
V posledním roce došlo k velkému omezení sportu z důvodu uzavření sportovišť a omezení nabídky společných venkovních aktivit. Co se týče cyklistiky, tak 59 % z nás své cyklistické návyky i přesto nezměnilo a jezdí stále stejně, 11 % potom tráví na kole více času, naopak 30 % přiznává, že cyklistiku omezilo, ať už z důvodů, aby se vyhnuli zbytečným vyjížďkám mimo domov, nebo zkrátka jenom zlenivěli. Ovšem až 62 % dotazovaných plánuje strávit alespoň 1-2 víkendy během léta na kole a z toho 28 % chce jezdit dokonce co nejčastěji, aby si užili aktivní tuzemskou dovolenou.