Vše začalo ve Filadelfii
Skutečný příběh Black Friday pravděpodobně souvisí s událostmi, které se v padesátých letech odehrály v americkém městě Filadelfie. V pátek po Dni díkůvzdání dorazily do města tisíce fanoušků, kteří se přijeli podívat na očekávaný fotbalový zápas Army-Navy. Velké množství lidí způsobilo dopravní zácpy, chaos a také zvýšené množství krádeží. Vzniklé situace navíc využili obchodníci, kteří rychle vytáhli své zboží a snažili se ho prodat ve výhodných akcích. Filadelfští policisté následně den plný zmatku pojmenovali jako Black Friday. Nutno podotknout, že černý byl také pro policisty, kteří si v tento den nemohli vzít volno a museli sloužit přesčasy.
Ať už termín Black Friday vznikl jakkoliv, jedno je jasné. Poměrně rychle se rozšířil po celých Spojených státech amerických a už v roce 1985 byl celostátně používán. Někteří obchodníci se sice snažili odstranit negativní konotaci a přejmenovat Black Friday na Big Friday (velký pátek), avšak jejich snahy byly neúspěšné. V současné době je Black Friday „oslavován“ nejen v USA, ale také v mnoha státech Evropy a Asie. Navíc má tento den ještě mladšího sourozence s názvem Cyber Monday, který se nese ve znamení slev v online obchodech.
Jak se Black Friday daří v Čechách?
Vzpomenete si, kdy jste o Black Friday slyšeli poprvé? Hádáme, že to není dlouho. V České republice totiž tento nákupní svátek nemá dlouhou historii a je to teprve pár let, co začal nenápadně prostupovat obchody a e-shopy. Přesto se zdá, že se mu rok od roku daří lépe. Podle studie Glami jenom 3,2 % respondentů neví, co si pod pojmem Black Friday představit. Naopak 22 % účastníků studie je na Black Friday připraveno, a to opravdu vzorně: každý pátý respondent uvedl, že si vede seznam přání a půjde cíleně po konkrétních nabídkách. Dalších 32,2 % si nosí představu, co chce ve slevách pořídit, v hlavě. Více než 40 % zákazníků pak konkrétní plán nemá. Budou se rozhodovat spontánně, podle výše slev.
Zajímavé také je, že Češi nejčastěji využívají slevové akce online. V letošním roce se chystá na e-shopech nakupovat 64,9 % respondentů. Pro čtvrtinu je logické kombinovat nákupy v e-shopech s návštěvami obchodů a pouze 2,1 % lidí se chystá nakupovat výhradně v kamenných prodejnách.