Životní styl
Přečíst a pěstovat! Z japonských novin vyroste po přečtení květina
Co děláte s přečtenými novinami? Většina lidí je hodí do modrého kontejneru, někdo je odnese na zátop a jiný je vloží do odpadkového koše. Kdybyste ale žili v Japonsku, naskytla by se vám ještě jedna velmi udržitelná možnost. Speciální japonské noviny totiž můžete po přečtení pěstovat, a následně se kochat malou květinou.
Snažíme se nakupovat udržitelnějším způsobem, přemýšlíme o udržitelné módě, a dokonce můžeme i udržitelně číst. Za poslední zmíněný bod děkujeme japonskému národnímu deníku The Mainichi Shimbunsha, který naznačil, jak by mohla vypadat zelená budoucnost novin a časopisů. Nutno podotknout, že jeho vize zaujme nejen milovníky tištěných novin, ale také zaryté fanoušky pěstování rostlin. Vždyť přečíst noviny, a následně je zasadit, je snem každého člověka s ekologickým smýšlením.
Přečíst, zasadit, kochat se
Když japonský celostátní deník The Mainichi Shimbunsha vydal u příležitosti „Dne zeleně“ speciální ekologické vydání, možná ani netušil, jaké pozdvižení způsobí. Udržitelné noviny, ze kterých po přečtení vyroste květina, oslovily mladé i starší čtenáře a dokázaly, že zájem o ekologii je v Japonsku na vzestupu. Celé kouzlo udržitelných novin spočívá ve složení papíru. Směs recyklovaného papíru, semen, trávy, vody, semínek sedmikrásky a rostlinného inkoustu totiž způsobuje, že se noviny v zemině rozloží, a navíc z nich vyroste krásná rostlina. Pouze je zapotřebí, abyste je po přečtení lehce roztrhali, dali do hlíny a zalili několika kapkami vody. Voilà, kvetoucí noviny jsou na světě!
Zasloužený úspěch
Zájem o ekologické vydání novin byl opravdu enormní. Do oběhu se dostaly čtyři miliony výtisků a výnos činil 80 milionů jenů, což odpovídá zhruba 170 milionům korun. Do ekologické iniciativy deníku The Mainichi Shimbunsha byly zapojeny také školy, a to s cílem zvýšit povědomí dětí o otázkách životního prostředí a důležitosti recyklace. Protože abychom snížili emise CO2, které jsou generované tradičními systémy likvidace odpadu, měli bychom ze všeho nejvíce třídit odpadky – včetně papíru.
Nemluvit, ale konat
Za celým nápadem stála společnost Dentsu Inc, jedna z největších japonských reklamních agentur, která spolupracuje s deníkem The Mainichi Shimbunsha. Právě Dentsu Inc už v minulosti podpořila ekologické závazky celostátního deníku, a to například reklamní kampaní na podporu dárcovství vody pro populace trpící žízní. „The Mainichi Shimbunsha nechce přijímat ekologická opatření pouze prostřednictvím informací, nýbrž konkrétním řešením globálních problémů,“ uvedl v minulosti deník. Vypadá to tedy, že Japonsko opět ukazuje, že hodnoty ekologického smýšlení mu jsou opravdu blízké.