Jak mít pozitivní pohled na zaměstnání?
Jsou pracovní dny, které plynou, jak mají, pak jsou ale takové, které byste ze svého diáře i paměti nejraději vyzmizíkovala. Aby každý den byl alespoň trochu snesitelný, mám pro vás ověřené tipy, jak toho docílit.
Lidé tráví zhruba třetinu svého dospělého života na svém pracovišti. Ačkoliv se psychologové shodují, že práce je obecně pro duševní zdraví lidí prospěšná, zároveň ale varují, že právě kvůli atmosféře na pracovišti a dalším s prací spojeným faktorům se může duševní zdraví člověka rapidně zhoršit. Stresující a náročné zaměstnání, špatné vztahy s kolegy nebo šéfy, šikana či obtěžování – to vše může zapříčinit rozvoj vážných psychických problémů, z nichž jednou z nejrozšířenějších jsou úzkostné stavy a deprese. Tou dle dat Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2018 trpí globálně až 300 milionů lidí. WHO dále uvádí, že právě kvůli depresi přichází světová ekonomika každý rok o 1 bilion dolarů. Zaměstnanci se špatným duševním zdravím nejen často z práce absentují, ale navíc se výrazně snižuje jejich produktivita. Podle odborníků z Harvard Business School pak za každého pracovníka potýkající se s depresivní poruchou přichází jeho zaměstnavatel o průměrně 32 pracovních dní. Problémy spojené s duševním zdravím přitom dle informací z webu mentalhealth.org spravovaného Mental Health Foundation v kategorii zaměstnanců s plným úvazkem postihují téměř dvakrát častěji ženy než muže.
Jak mít z práce radost?
Práce má být v každém případě radostí, případně alespoň snesitelnou záležitostí všedního dne. To, jestli tomu tak bude, máte v rukou vy. Jen vy. Jenže znáte to: Šéf je od rána vytočený, systémem přesouvajících se mailů s povinnostmi jich k vám doputovalo v noci tolik, že se vám chce křičet… A do toho všeho je kolegyně na zabití, protože svůj PMS nekrotí a ani se o to nijak nesnaží. V klidu. I dnes odejdete z práce domů, jen je důležité zapracovat na tom, aby to bylo v obstojné náladě. Tady jsou tipy, jak tomu napomoci a nestat se statistickým údajem výše uvedeným:
1. Naštvaný kolega? Jděte mu z cesty. Protože jinak na vás hodí vlastní práci, případně vás sjede tak, že se budete cítit odpovědna i za to, že na Sahaře došla voda. Objeví-li se ve vaší blízkosti někdo takto třaskavý, nasaďte si sluchátka a pracujte na výkazech, které je potřeba za rok odevzdat. Nekomunikujte a do debat se nepouštějte. Vždy vyhrává totiž ten naštvanější. Což vy rozhodně nejste.
2. Máte povinností plné zuby? Dopřávejte si pravidelné pauzy. Zhluboka dýchejte, mrkněte na fotky na Instagramu, které vás zahřejí u srdce, připomeňte si dovolenou. Stačí deset minut třikrát denně a máte hned o 30 % lepší náladu, než v případě, že byste si odpočinek nenaordinovala.
3. Kávu jedině dobrou. Brazilskou. Neodbývejte se během přestávek na kávu nějakou rozpustnou napodobeninou, klidně se s kolegy dohodněte na společném zakoupení přístroje na kapsle. Aneb jak se v jednom reklamním sloganu praví: káva dělá den. Jaký si ho uděláte vy?
4. Svižně přecházejte mezi kancelářemi. Únava a podrážděnost často pramení také z toho, že se nehýbete, tedy organismus dostatečně neokysličujete. Je statisticky dokázáno, že neokysličovaný organismus je náchylnější ke špatným náladám, tenzním bolestem hlavy, apod. Takže hbitě a trochu pohybu do kancelářského života vneste.
5. Pamatujete si na četbu pod lavicí? Stejně tak můžete číst i na pracovišti. Stačí deset řádek v době, kdy se nikdo nedívá a hned vám bude líp.
6. Máte víkendový rituál, který praví, že ve dvě hodiny si dáte nohy na stůl a nějakou sladkost? Nevzdávejte se své radosti ani během pracovního dne. Pokud navíc celý den sedíte v kanceláři, zvednutí nohou na úroveň stolu vám prokrví i další partie těla a předejdete stavu, kdy je vám na omdlení. Takže pokud sedíte s nohami na stole, děláte to pro své zdraví a navíc: Všichni úspěšní byznysmeni sedí vždy s nohami na kancelářském stole. Dobrý argument, že?!
7. Želatinoví medvídci jsou jakousi KPZ (krabičkou poslední záchrany) kancelářského života. Mějte je při ruce vždy, kdy hladina cukru v krvi klesá a nervozita stoupá. Navíc bonbonky sbližují.
8. Alespoň jednu blízkou duši byste na pracovišti mít měla. Takovou, která vyslechne, ale drby nešíří. Proto volte pečlivě, komu svěříte, že se s vámi partner pohádal, šéfa nenávidíte a práci samotnou také. Podobná sdělení by mohla být snadno využita (zneužita), proti vám. Jenže kamarád na pracovišti vám den zpříjemní líp, než cokoliv jiného. Angličané mají skvělý výraz pro kamarády: Soulmates. Slyšíte, jak medově toto slovo zní. Zkuste někoho takového u vás ve firmě objevit. Třeba zjistíte, že kolegové nejsou jen otravní lidé, se kterými nemáte nic společného, ale milí lidé, se kterými je radost trávit polovinu dne. Držím palce.
Jistě, práce by se neměla mísit se soukromým životem, na druhou stranu je fakt, že velmi často trávíme v zaměstnání víc času, než s rodinou. Pak je na místě zařídit stav věcí tak, aby byla radost na pracovišti být. I přes pravidla, která nejspíš vymyslel někdo, kdo na jednom místě nikdy netrávil tolik času, jako vy.
Radost z práce vám možná přinese i aktuální revoluce v pracovním životě. Co takhle nekonečný home office nebo čtyřdenní pracovní týden? Čtěte více v článku zde.
Časopis Marianne si nyní můžete, bez nutnosti platit poštovné, objednat až domů. Více informací se dozvíte zde.