Udržitelnost generace Z
Generace Z se vrací svým životním stylem k tomu jednoduššímu, který fungoval v minulosti. V něčem je ale zároveň inovativní. Zde je několik jednoduchých ekologických způsobů, které využívá a kterými se mohou rozhodně inspirovat i další generace.
Podle nedávné studie je pro 75 % spotřebitelů generace Z udržitelnost důležitější než názvy značek a většina z nich je ochotna utratit za udržitelné produkty o 10 % více. Trend udržitelnosti přitom stoupá i v České republice. To potvrzují zástupci české módní značky Vuch, „Mezi našimi mladými zákazníky jsou stále populárnější naše produkty z recyklovaných surovin,“ říká Martin Kůs spolumajitel značky Vuch, která se zaměřuje na výrobu peněženek, kabelek a dalších nejen módních doplňků.
-
Co nejméně jednorázových produktů
Ekologické produkty se přitom netýkají pouze módy. Průzkum Deloitte zjistil, že 60 % příslušníků této generace redukovalo používání plastových produktů, které se po použití vyhodí. Namísto plastových lahví tak používají ty skleněné, mají své kelímky na kávu na více použití či u sebe nosí síťované sáčky, aby nemuseli v obchodě sahat po těch mikrotenových. Využívají tak často i „zero waste“ obchody, kde se prodávají produkty bez plastového obalu.
Generace Z šetří peníze a snižuje svůj ekologický otisk tím, že využívá sdílených vozidel. Často i těch, které podporují ekologické pohony. „Mnoho našich uživatelů jsou mladí lidé z generace Z. Nejčastěji je pak motivuje k využití vedle finanční dostupnosti, kdy nemusí platit drahé pořizovací a provozní náklady, ekologický ohled sdílení, a to, že šetří životní prostředí a planetu. My navíc ve své flotile automobilů využíváme hybridní pohony, které jsou vedle elektromobilů nejekologičtější variantou, ale oproti elektromobilům nabízí i jistotu dojezdu a sami si energii vyrábějí jízdou,“ vysvětluje Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carsharing.
-
Podpora lokálních komunit a podnikání
V neposlední řadě je generace Z nakloněna podpoře lokálního podnikání a nakupování od místních výrobců, což pomáhá podpořit místní ekonomiku a snižuje dopad dopravy na životní prostředí. Stále častěji nakupují u lokálních výrobců či obchodníků, na místních trzích stejně tak farmářských trzích. Zároveň podporují místní podniky tím, že navštěvují jejich akce a události, jako jsou koncerty, festivaly nebo jiné kulturní akce. Toto vše přitom komunikují na svých sociálních sítích.
Na popularitě zároveň získává návrat ke klasický řemeslům, kde se může člověk naučit vyrobit si věci sám. Možná si také nyní vybavíte kolik lidí za koronaviru peklo doma chléb. Některým to zůstalo. Mladí tak navštěvují různé kurzy a workshopy – například pečení, vaření, ale i šití.