Jak odhalit greenwashing?
Bohužel, neexistuje jednotné měřítko, díky kterému bychom odhadli, zda firmy záměrně pracují s greenwashingem. Přesto najdeme několik ukazatelů, které leckdy na greenwashing poukážou. V první řadě jde o nadužívání slov zaměřených na ekologii. Pokud značka neustále opakuje svou ekologickou misi, hovoří o nulových emisích, slibuje eko-efektivitu a ohání se tím, že je ekofriendly, pak bychom měli zpozornět.
Stejně tak si musíme uvědomit, že ani populární slovo udržitelnost nezaručuje, že je výrobek ekologický. Jezdit v autě po babičce sice svým způsobem je udržitelné, ale rozhodně to není zelné! Ani nákupními řetězci oblíbené papírové tašky nejsou ideálním ekologickým řešením. Vždyť při výrobě papírové tašky se spotřebuje nejen čtyřikrát více vody, než při výrobě tašky plastové, a také vzniká více emisí. Pokud se tedy firmy holedbají tím, že používají papírové tašky, pak je důležité, aby jednu tašku využily minimálně třikrát za sebou.
Samozřejmě nelze všechny firmy házet do jednoho pytle. Některé možná pracují s greenwashingem záměrně, jiné s ekologickou rétorikou pracují nešťastně. Důležité je pouze to, aby nám podobné společnosti dlouhodobě nevěšely ekologické bulíky na nos a nedělaly ze sebe zelené spasitele.