Body, nad kterými je dobré se zamyslet, než s podnikáním začnete
Všichni máme nápady, i vy. Ale nápad zůstane nápadem, dokud nezjistíme, jestli je nápad reálný. Jak tedy zjistit, jestli jsme vymysleli zlatý důl? Vezměte si velký kus papíru, tlustou fixu a pište si, kreslete, přemýšlejte, ale hlavně buďte k sobě upřímní.
1. Co nabízím, jaký problém řeším a co z toho zákazník bude mít
2. Jaký zákazník u mě nakoupí
Tady nestačí jen žena nebo muž, buďte co nejkonkrétnější. Kde žije, kolik mu/jí je let, jaké má vzdělání, co čte, co sleduje, kde nakupuje, kolik má peněz, na jakých sociálních sítích se pohybuje, prostě cokoliv, co vašeho budoucího zákazníka definuje, ať víte, jak mu nabídnout váš produkt nebo službu a jakou má motivaci u vás nakoupit.
3. Je můj cílový trh dost velký a je tam dostatečná poptávka
Tady bych se přimlouvala necílit pouze na masový trh, naopak. Zamyslete se nad tzv. niche trhem neboli malou skulinou trhu, která je pro vaše velké a etablované konkurenty nezajímavá. Příklady – móda pro vysoké ženy, seznamka pro horolezce, pamlsky pro psy se speciálními stravovacími potřebami, výrobky pro leváky - fantazii se meze nekladou. Znáte to, je lepší být kaprem v malém rybníce než malou bělicí v rybníce, kde je mnoho štik.
4. Co konkurence a proč právě já (konkurenční výhoda)
Konkurence je dneska všude, pokud neprodáváte vodu na poušti. Často slyším povzdechy, že dnes už nemá cenu nic nového začínat, protože vše už bylo vymyšleno. Jsem přesvědčena, že se dá konkurovat například kvalitou služby. Obzvlášť velké firmy nemají čas věnovat se každému zákazníkovi osobně. Využijte toho, dokud máte malý byznys. Lidi milují skvělé služby, když uděláte o krok na víc a dokážete „udělat, co jim na očích vidíte“. Až svůj byznys rozjedete, už to nepůjde. Tak to teď svým zákazníkům dopřejte, budou vás milovat a řeknou o vás svým známým.
6. Mám na to sílu, energii a mentální odolnost
Podnikání je úžasná věc, i když je to „jen“ malé podnikání, živnost nebo tzv. „vedlejšák“. Pokud to myslíte vážně, budete pracovat víc než doteď, ne všechno půjde podle vašich představ a zažijete odmítnutí, ale když se daří, je to radost. Aby to byla radost, je potřeba se připravit na trochu toho stresu.
7. A nakonec to nejdůležitější – mám zdroj příjmů, než se můj byznys rozjede a na jak dlouho mám finanční rezervu
Rozjezd podnikání vyžaduje zásadní prověrku osobních financí. Jaké máte měsíční výdaje, jaké máte měsíční příjmy (plánované a pravděpodobné příjmy nepočítejte), jaké máte úspory a jakou část úspor jste ochotni do svého podnikání vložit. Je jasné, že všechny to nejspíš nebudou. A nezapomeňte o svých podnikatelských plánech a podnikatelských investicích říct své rodině. Je to fér a vyhnete se nepříjemným situacím. Nicméně, nedejte se brzdit. Věty typu „prosím Tě, do čeho by ses pouštěl/a, když nic neumíš“ přejděte velkorysým úsměvem. Mnohdy je pronáší někdo, kdo neměl sám odvahu něco vlastního rozjet.
Přeju vám hodně dobrých nápadů, energii a odvahu. Stojí to za to.