Vzpomínáte? I vy jste se kdysi učili, jak poznat vedlejší větu účelovou od příčinné a doplňkovou od přípustkové… A i vy už jste to nejspíš zapomněli. Zapomněli, protože jste to od té doby nikdy nepotřebovali, pokud jste po maturitě nešli studovat bohemistiku nebo jiný lingvistický obor jako já. Ano, sama jsem na základce větný rozbor milovala a nechápala jsem, jak tomu někdo může nerozumět. Ale kolik dětí z populačního ročníku jde studovat češtinu na univerzitu? Promile? Všechny ostatní věnují stovky, možná tisíce hodin drcení něčeho, co nejspíš nikdy nepochopí (mnozí bohemisté mi psali, že syntaxi skutečně porozuměli právě až na univerzitě), a hlavně to nebudou potřebovat. Oni to totiž nepotřebují ani profesionálové, kteří se jazykem živí, celý život texty tvoří a redigují. Překladatelé, redaktoři, editoři – troufám si říct, že většina z nich už vedlejší větu doplňkovou neurčí. Ty stovky školních hodin by se přitom daly věnovat daleko užitečnějším věcem: třeba snaze probudit v dětech lásku ke knihám, psaní esejů, prezentaci vlastních myšlenek, umění argumentace, práci s internetem.
V okolních zemích sílí xenofobní a nesnášenlivé politické proudy manipulované ruskou propagandou. Jak to souvisí s výukou češtiny? Velmi. Děje se to totiž mimo jiné i proto, že veřejný prostor zaplavují dezinformace a mnozí lidé je nedokážou rozpoznat. A nosičem těchto dezinformací je jazyk. Český jazyk. Jenže místo toho, aby se učil jako nejsilnější komunikační nástroj s obrovskou mocí měnit názory jednotlivců i davu, učí se zhusta jako jakýsi úvod do obecné lingvistiky. Rozebíráme ho na částečky, ty částečky si pojmenováváme a hledáme vztahy mezi nimi. Bez toho se sice nelze úplně obejít, stačily by ale daleko nižší (gramatické) základy – a pak už stavět (komunikační) dům. Místo toho stavíme základy skoro až do nebe, a na samotný dům už často nezbývá čas.