Ještě daleko víc než dřív (tedy skoro pořád) teď přemýšlím o tom, co jsme ve výchově s mužem udělali a děláme špatně a co dobře. Jednak mám k přemítání všeho druhu sklony a pak stojím díky svému relativně pozdnímu rodičovství na rozhraní dvou velkých výchovných stylů – autoritativního a partnerského, který začíná převažovat, ale ne v mé generaci. Spíš u těch mladších, třicátníků. Vyvolává to obrovské třenice v rodinách, protože babičky (které jsou, pokud si s vlastními dětmi pospíšily, jen o pár let starší než já) se upřímně děsí, že jejich dcery, synové a snachy se svými dětmi diskutují, místo aby jim prostě dávali příkazy.
Nechápou, nač tolik mluvení, když se neposlušnost dá vyřídit lehce – fackou, trestem, odebráním mobilu. Zkusím to vysvětlit. Skoro každý z nás bojuje se škodami, které napáchala výchova k „poslouchání“ autorit. Neumíme si stanovit hranice a necháme druhé, aby je soustavně překračovali. Neumíme se vymezit proti jednání, které nám vadí: u lékaře, ve škole, v práci. Tam všude se vyskytují „autority“, které jsme se naučili poslouchat. Ne proto, že by si to skutečně zasloužily, ale pro jejich funkci, případně věkovou převahu.
Se svými dětmi to proto chceme dělat jinak, odmalička. Neučíme je poslouchat, ale naslouchat. Výsledkem je, že se můžou jevit „neposlušné“. Ano, jsou. A my jsme za to rádi, i když je to někdy náročné na nervy a skoro vždycky náročnější na čas, trpělivost a energii, než kdybychom dítě prostě plácli, když nedělá to, co chceme, bez diskuse.