Sběratel autoveteránů aneb příběh velké vášně
Ladislav Samohýl se narodil do rodiny milovníka aut a posedlost stroji na čtyřech kolech zdědil se vím všudy. Jeho nynější sbírku čítající zhruba tři stovky automobilů a poloviční množství motocyklů je možné zhlédnout v jeho soukromé sbírce historických vozidel ve Zlíně.
"Můj táta byl blázen do aut. Kvůli tomu, že za války zavřeli gymnázium, kde tehdy studoval, se šel doučit do Pragovky automechanikem a po válce se kolem aut motal dál. Tehdy ale bylo nových aut nedostatek, a tak se začal zabývat autoveterány," vzpomíná na sběratelské začátky svého otce Ladislav Samohýl. Ford model T po Baťovi byl v jeho sbírce prvním kouskem. Našel ho na jedné zlínské zahradě a zaplatil za něj tehdy prý třista korun a za dalších dvacet mu ho kamarád dovezl do Březolup, kde tehdy Samohýl starší, jménem Alois s rodinou bydlel.
Automobily s příběhem
Legendární Fordku musel Alois Samohýl dávat celou do kupy a vůz je dodnes vystavený v rodinném muzeu. Tady má ostatně svůj příběh prakticky každý vystavený automobil. "Je tu například opancéřovaný Horch 951A, Sonderaus–Fuhrung, vůz K.H. Franka, v němž jel zkontrolovat vypálení Lidic. Od roku 1946 až do roku 1949 se v něm vozil Klement Gottwald. Získal jsem ho od hasičů a když ho začali v dílnách rozebírat, v pravém dveřním sloupku objevili pod kůží štos dokumentace – jízdní deník do konce války, pak přebírací protokol a technický průkaz, z něhož je patrné, že vůz používal Gottwaldův úřad vlády," popisuje osud jednoho z mnoha vystavených krasavců sběratel. Srdce jeho otce však celoživotně tlouklo pro tatrovky, laurinky a škodovky – těmi obchodoval neuvěřitelných 65 let a v rodiném muzeu je jich víc než vlastní samotná Škoda.
Pokračovatel rodinné tradice
Syn Ladislav se navíc zamiloval do bugatek a mercedesů. U nádherného červeného kabrioletu této značky vypráví: "Tohle je taky unikát s příběhem jako vystřiženým z románu. Vyrobili ho jako třetí z tříkusové série přímo pro německého ministra s dopravy a motorismu Adolfa Hühnera, který si ho nechal zhotovit v závodnickém provedení – měl například inovativní svíčky či kompresor pro zvýšení výkonu. Po ministrově násilném skonu věnoval tento nádherný vůz šéf SS Himmler vdově po říšském protektorovi Reinhardu Heydrichovi Lině." Po válce ho ze skladů Fondu národní obnovy, kde byl nacistům zabavený majetek deponovaný, malou lstí získal jistý pan Lang, v jehož vlastnictví a aktivním užívání byl vůz až do roku 1977, kdy ho prodal Aloisu Samohýlovi. Dnes je v rodinných sbírkách předválečných mercedesů víc než čtyřicet. Provozovat takový koníček bez znalosti oboru by bylo prakticky nemožné, takže Ladislav Samohýl vystudoval kromě práv ještě ekonomii a k tomu se vyučil i automechanikem. V jedné z dílen, které tvoří zázemí sbírky jsou schopni vyrobit cokoli, včetně rekonstrukce nebo replik historických vozidel.
Veteráni ze zlínské rodinné sbírky si zahráli i v seriálech nebo filmech, za všechny to byly třeba Na západní frontě klid, Páni kluci nebo Četnické humoresky. Sbírka prozatím není vystavena v odpovídajících prostorách, ve kterých by bylo možno tyto vzácné exponáty shlédnout v ucelené formě. Avšak pravidelně obměňovaná výstava ukázek historických vozů se nachází v prostorách bývalé prodejny Hyundai na adrese třída Tomáše Bati 764, Zlín-Prštné.
Zdroj: Venkov a styl