Tak trochu jiná školička
Montessori školka otevírá náruč nejen dětem. To aspoň říká zakladatelka Marché Montessori miniškoličky Petra Šlencová Bílská. Svou náruč otevřela totiž i jí samotné.
Když se Petře narodil první syn, poprvé objevila kouzlo montessori. Postupně se montessori stalo její velkou inspirací. Tento filozofický a vzdělávací směr, se kterým kdysi přišla italská lékařka a pedagožka Maria Montessori, ji nadchl, a netrvalo dlouho a Petra začala uvažovat o tom, že by časem založila školičku pro děti, jejichž rodiče (stejně jako ji) uchvátila tato filozofie.
Montessori podporuje svobodný rozvoj dítěte
Jak říká Petra Šlencová Bílská, zásadní rozdíl mezi klasickou školkou a tou montessori je v přístupu a programu. „Naší předností je nabídnout dětem výchovné prostředí věnované lásce, péči a respektu jeden k druhému. Dětem jsme vytvořili motivující prostředí k naplnění přirozených vývojových potřeb k objevení a adaptaci do světa. Poskytujeme tak dětem bezpečné, šťastné a zdravé prostředí pro jejich vývoj.“ Koncept montessori je vytvořen na základě potřeb dítěte učit se – dozvídat se, objevovat, zkoušet, komunikovat a socializovat. „Cílem je děti provázet a stimulovat k tomu, aby objevovaly různé světy, rozvíjely samostatnost, lásku, oboustranný respekt a nezávislost,“ dodává Petra Šlencová Bílská.
Prioritou jsou spokojené děti
Školička není velká – a je to podle Petry dobře. „Malá komunita umožňuje dopřát dětem potřebnou péči tak, aby co nejvíce využily vlastní potenciál ke zvládání každodenních činností. Naší prioritou jsou spokojené a šťastné děti, které jsou schopné se samy svléknout, obléknout, obout či zout. Děti taky vedeme k péči o prostředí, zdvořilému chování, seberealizaci v hudbě a pohybu, ve výtvarném umění nebo senzomotorickým dovednostem. Každému dítěti vedeme přehled o jeho vývoji a zaznamenáváme tam, co a na jaké úrovni již zvládlo. Věkové rozmezí ve školičce je od 18 měsíců do 3 let. „Tato skladba třídy podporuje individuální přístup ke každému dítěti v rámci jednotlivých činností komunitního života,“ dodává Petra. Všechny aktivity vedou k samostatnosti, podpoře sebevědomí. „Děti se rozvíjejí v prostředí, které je jim šité na míru,“ zdůrazňuje zakladatelka Marché Montessori školičky.
Odloučení děti zvládají díky citlivému přístupu
Na otázku, jak zejména ty hodně malé děti zvládají odloučení od rodiny, Petra Šlencová Bílská odpovídá: „Školička vlastně dítěti rozšiřuje rodinu, a podle toho se tady k dětem chováme. Velmi citlivě reagujeme a pracujeme s každým dítětem a jeho potřebami při adaptační fázi. Je důležité, aby rodiče nenechávali dítě ráno ve škole ve spěchu a stresu. Ovšem díky odloučení se děti rozvíjejí v novém sociálním kontextu, učí se spolupracovat s dětmi a učitelem, rozvíjejí zájem o nové školkové aktivity, včetně orientace v nové denní rutině. Stejně tak přichází pochopení, že rodiče potřebují odejít za svou prací a ony stráví tento čas bez nich v podmínkách svých vlastních pravidel,“ říká Petra.
A proč to Petra Šlencová Bílská vůbec dělá?
Práce s batolaty je krásná, zodpovědná, ale bezpochyby i náročná. I přesto, že jim nabízíme reálné činnosti, které mají smysl a cíl, nedělají to pro výsledek, ale pro prožitek. Vždycky, když vidím malé neposedy, jak se dokážou soustředit a jsou zahloubaní v obrovské bublině zájmu, mám nepopsatelně úžasný vnitřní pocit. Mnohdy mi přijde až neuvěřitelné, co všechno dokážou a s jakou bravurností objevují svět. Bere až dech, s jakou hrdostí se radují, že to dokázali. Stačí jim činnost správně nabídnout a pozitivním opakováním se můžou zdokonalit. Na nás je už jen důvěra, pochopení a trpělivost. Není dobré mít vůči dětem příliš velké očekávání, protože to pak vede ke zklamání dospělých.
Více o Petře:
- Od ukončení oděvní školy, kde vystudovala módní návrhářství, se věnuje vlastní tvorbě jako módní návrhářka a stylistka.
- Montessori pedagogice se věnuje již pátým rokem, je zakladatelkou miniškolky pro děti od 18.měsíců do 3 let a internetového obchodu Marché Montessori.
- Má 2 syny - Sebastiana (5,5) a Olivera (2,5).
Více na: www.marche-montessori.com