Mateřství a podnikání: jde to dohromady?
Často se ve spojení se ženami v podnikání hovoří o tom, že nemohou být dobrými matkami a manželkami...
…či že dokonce ženy, které se takzvaně honí za kariérou a penězi (rozuměj podnikatelky), by měly na rodinný život a mateřství raději zcela rezignovat. Opět se tak rozehrává staronové dilema pracovní kariéra a seberealizace versus povinnosti vyplývající z mateřství a rodinného života.
„Chci mít rodinu, a proto podnikám“
I v Čechách bohužel stále přetrvává názor, že podnikání (či jakákoli jiná kariéra, například v politice či ve vědě) a mateřství zkrátka nejdou dohromady. Přitom ale, jak například ukazuje výzkum s názvem Životní strategie podnikatelek a podnikatelů publikovaný v roce 2004, je to právě snaha sladit rodinný a profesní život, co ženy v České republice motivuje ke vstupu do byznysu.
Vedle snahy vydělat peníze, možnosti seberealizace a uvědomění si skutečnosti, že dříve či později žena narazí na tzv. skleněný strop, je vstup do podnikání reakcí na nevyhovující pracovní podmínky v rámci již existujících organizací a firem. Právě jejich struktura a hierarchizace je pro ženy, které chtějí rozvinout vlastní kariéru, ale současně se nevzdat rodinného života, hlavní překážkou. Přes všechny legislativní snahy jsou totiž soukromý, ale i veřejný sektor stále velice silně ‚protirodičovsky‘ orientované: konkrétně se jedná například o nepružnost pracovní doby či o celkové vyloučení žen-matek z pracovního trhu. Existují dokonce případy, kdy je ženě z vedení firmy oznámeno, že „se závazky“ (rozuměno malými dětmi) a bez práce přesčas zaměstnavatel nebude ochoten ženě vyjít vstříc i přesto, že svou práci dělá dobře. Co s tím?
Vlastní podnik jako řešení
Založení vlastního podniku či živnosti tak představuje možnost zavedení hodnot a stylu práce, který ženám umožní sladění rodinného a pracovního života. Pro matky s dětmi, které tvoří jednu z nezaměstnaností nejohroženějších skupin, pak podnikání navíc často představuje jediný způsob, jak se vůbec dostat na pracovní trh. Diskriminace v rámci pracovního trhu spojená s rodičovstvím je proto i důvodem, proč většina žen začíná podnikat právě při rodičovské dovolené: většinou buď ženy začnou činnost, kterou původně provozovaly jako zaměstnankyně, provozovat ‚na volné noze‘ (např. poskytování daňového a účetního poradenství), nebo je to naopak právě zkušenost s mateřstvím a péčí o dítě, která je přivede k originálnímu podnikatelskému záměru, k objevení ‚díry na trhu‘. Čím dál více se tak objevují internetové obchody s dětskými oděvy a zdravou výživou, mateřská centra, ale i grafická studia zabývající se propagací nebo cateringové agentury, které tzv. rozjely a vedou ženy na mateřské.
Vzorné, nebo krkavčí mámy?
Podle výše zmíněného výzkumu podnikatelky, stejně jako jejich mužské protějšky, zastávají názor, že při výchově potomků nejde ani tak o dobu strávenou s dítětem, ale o způsob trávení tohoto času a o to, jak funguje celá rodina. Potvrzuje se tak trend, kdy se postupně mění celkový pohled společnosti na mateřství jako takové. Mateřství už není vnímáno a hodnoceno pouze podle počtu let ‚odkroucených‘ kojením či četností teplých večeří. Společnost se začíná orientovat na tzv. vědomou a aktivní rodičovskou péči, kdy se důraz klade především na způsob a kvalitu času, který věnujeme samotným dětem. Navíc, jak vyplývá z výše uvedeného výzkumu, představa ‚dobré matky‘ se rozšiřuje o novou dimenzi, a to konkrétně o chápání mateřství jako aktivního způsobu předávání a utváření sociálních a kulturních hodnot svým potomkům. „Doufám, že můžu být pro ně i vzorem… až vyrostou.“ … „Pro Jarču chci být mámou, která nejenže zaštupuje ponožky, ale dokáže jí pak i poradit, až se třeba bude rozhodovat, co bude chtít v životě dělat…“ – zaznělo od českých matek-podnikatelek.