Co muži chápou a my ne
Získat si respekt šéfa, ať nosí sukně, nebo kalhoty, je základ úspěšné kariéry. O tom, zda vás brzy povýší, vyšlou na vysněnou služební cestu nebo vám zvednou plat, totiž zkušenosti, talent ani píle nerozhodují.
To podstatné se odehrává na poradách, u kopírky nebo ve frontě v závodní jídelně. Muži získávají lepší pozici zpravidla mnohem dříve než my. A ženy, které se nám leckdy zdají příliš tvrdé nebo příliš sebevědomé, taky. Proč tomu tak je? V práci se totiž od nepaměti hraje podle mužských pravidel a jiné způsoby chování se tu nevyplácejí.
Méně slov, více úcty
My ženy klademe důraz na vztahy, zatímco muži na práci. Komunikace jim slouží především k řešení problémů a k realizaci úkolu, my ale v práci rády mluvíme i za jiným účelem. Nejde nám jen o vyřešení problému, ale i o odbourání stresu a vylepšení nálady. To je sice chvályhodné, jenže v mužském světě čas rovná se peníze. Takže muži sdělují jen to nejnutnější a při řeči jdou raději rovnou k věci.
Řešení: Nadbytečná slova vyvolávají dojem, že jste méně schopná a důvěryhodná. Proto se vyplatí mluvit méně, zato konkrétně a přímo. A dokud se vás kolegové vysloveně nezeptají, jsou soukromé věci tabu.
Pocity si nechte pro sebe
Muži na rozdíl od nás berou poté, co projdou vrátnicí, jakékoli vyjadřování osobních pocitů jako známku slabosti. Ovládnout se znamená získat si respekt a obdiv. Už proto, že když se zlobíte vy, působíte poněkud hystericky, zatímco když se zlobí muž, vyslouží si respekt. Ano, je to nespravedlivé, ale je to tak. Proto si nikdy nestěžujte, když jste zrovna rozčilená. Problém řešte až s odstupem a první, co nadřízenému sdělte, je, že potřebujete, aby vás vyslechl. Dobré znamení je, když se vás začne v takové situaci ptát. Znamená to, že je vstřícný a snaží se problém vyřešit.
Řešení: Vyjadřujte jen pozitivní pocity. Přiznání negativních emocí nadřízení vnímají jako slabost a vy budete za ukňouraného remcala. Přizpůsobte se a litanie (byť oprávněné) si nechte na kafe s kamarádkami.
Problém, nebo řešení?
K problémům se také ženy staví opačně. Zatímco muži je často shazují, aby míru stresu snížili, ženy většinou problém nejprve zveličí, aby se pak vzájemnou komunikací zbavily napětí. Jenže to mnoha kolegům (i některým kolegyním) leze na nervy. Neuvědomují si, že zatímco jim by podobné rozbory nepomohly, vám se při nich uleví...
Řešení: O problémech mluvte, jen když máte řešení. A čím méně slov použijete, tím budete vypadat schopněji. Úspěšné ženy jsou úspěšné právě proto, že se od mužů naučily omezit svoje vyjadřování a soustředit se především na sdělování obsahu a podstaty problému.
Ne, nebo možná?
Muži respektují hranice jen tehdy, když vědí, odkud kam přesně sahají. Proto jim to musíte sdělit. Jinak by se vám snadno mohlo stát, že místo ‚ne‘ uslyší ‚později‘ nebo ‚možná‘. Je tedy třeba se vymezit, avšak bez emocí – důrazně, ale klidně a sebejistě, i když to ve vás zrovna vře. To se týká jak možných soukromých návrhů, tak rozšíření vašich pracovních povinností bez zvýšení platu. Na druhou stranu, když vy uslyšíte od svého šéfa nebo kolegy ‚ne‘, vězte, že jejich ‚ne‘ definitivní nebývá. Nebojte se proto vyjednávat dál. Muži totiž velmi často své odmítnutí skutečně myslí jako ‚později‘. A když to nevyjde poprvé, zkuste to znovu. Vyjde to dřív, než byste čekala.