To bývá to největší naplnění.
Pro mě rozhodně. Měla jsem to udělat už dávno a odejít z Palmovky dřív než v padesáti. Začátky byly těžké. Divadelní kariéru jsem jakžtakž měla, ale natáčet jsem začala až po té padesátce. Kromě jiného jsem s Irenou Pavláskovou natočila Fotografa. Irena mi kdysi řekla – Jitko, já tě jednou obsadím, a opravdu mě za dvacet pět let obsadila. A teď hraju v dalším jejím filmu. Na mém věku je fajn, že se kruh uzavírá a přicházejí ke mně moji lidé. Když si řeknete – já chci dělat s támhletím a on mě bude mít rád, většinou to nedopadne. Irena Pavlásková je můj člověk a věřím, že i já jsem její člověk. Stejně to máme se zpěvačkou Dášou Zázvůrkovou a s hercem Michalem Kernem, mimochodem myslím, že bude za Arvéda nominován na Českého lva. To jsou moji nejbližší lidé. Pak mám osobní přátele, třeba Gabrielu Pejchalovou, která obsazuje filmy. První schůzku kvůli castingu jsme měly tady v Louvru, asi před pětadvaceti lety, a ona má dodnes schovaný papírek, na kterém jsem tužkou napsala svůj životopis. Všichni ostatní ho přinesli vytištěný, takže to byla rarita. Z Gabriely se stala moje nejlepší přítelkyně vedle Dáši. To je vám pak dobře, když máte takovou rodinu přátel.
U přátel, které si člověk najde až v dospělosti, chvíli trvá, než si odvyprávíte své životy.
Jsem upovídaná a hodně toho na sebe řeknu, takže o mně rychle všichni všechno vědí. Ty důležité věci rozhodně. Hlavní je vědět, že je to ten správný člověk, a to zkrátka cítíte. Dáváme se dohromady s lidmi, kteří jsou nám podobní – humorem, názorem na způsob trávení času, na rodinu, přístupem k jídlu, tím, co si přejeme. Libor Pešek mi kdysi řekl i to, že když člověk hledá partnera, má si sepsat deset důležitých bodů, které by měl splňovat. A ideálně se strefit do všech deseti. Devět už je zdvižený prst, a když je jich osm, je lepší jít od toho.
To je tedy nekompromisní.
Jasně, řeknete si, že se to nějak srovná, ale zrovna ty dva body můžou být tak podstatné, že to bude opravdu vadit. Podobnost vycítím i u přátel. Zrovna s Irenou Pavláskovou jsme se dlouho neviděly, ale hned jsme zase navázaly. I proto, že je velmi hodná a laskavá. A já se agresivních lidí bojím, neumím to s nimi. Možná na někoho působím jako razantní, tvrdá, dominantní, ale zdání klame. Velice klame.
Je to jen slupka?
Možná je to obrana. Jsem křehký, plačtivý člověk, a navíc infantilní. Infantilita je nejlepší způsob plastické chirurgie. Já jsem neustále nadšená jako dítě. Ale hrají v tom roli i plyšáci, mazlení se s vnučkou a šišlání. Její jazyk je můj jazyk. Ale hlavně to nadšení a radost, která je dětská. Tu jsem si uchovala.
To je rozhodně dar. Pořád mi ale vrtá hlavou těch deset bodů. Co třeba k nim může patřit?
Jde o to, že vy jste nějaká, a takhle si ujasníte, jaký člověk by k vám měl přijít. Pokud jste citlivá, asi nebudete ráda s někým, kdo je agresivně temperamentní. Nemusí být špatný, jiná žena to s ním zvládne. Já ne, já potřebuju klid. Tak třeba tohle.
Opravdu jste si to někdy sepsala a aplikovala?
U jednoho z partnerů ano, a shodovali jsme se snad v jediném bodu. Takže jsem se pak nemohla divit, že to dopadlo špatně. Bylo to nechutné a ošklivé, omyl omylů. Ale zase jsem dostala odměnu v podobě Pavla. Mezi námi je takové souznění, že ani nemusím žádných deset bodů vymýšlet. Není tam nic, co by vadilo. Ano, kouří. Tak mu řeknu – nekuř, a tím to končí.
Pokud vám nekouří pod nos…
Když mi kouří pod nos, otevřu okno a on vymrzne tak, že jde pryč. Dřív chodíval v noci kouřit do koupelny, ale mě ten smrad budil, takže už to nedělá. A taky po něm sbírám drobky, ale to je spíš legrace. Když můj partner vaří nebo krájí chleba, prostě pak jdu a utřu kuchyňskou linku, to je celé.
Vaříte i vy?
Ne, já se o kuchyň vůbec nestarám. To vedle Pavla nemá smysl. A když už výjimečně vařím, nesmí mi tam lézt.
Řekla jste o sobě, že jste houževnatá, ale zároveň necháváte vše jen tak plynout. Jak to jde dohromady?
Houževnatost spočívá v tom, že když nemůžu, tak pořád ještě můžu. Pavel se často diví, jak za den zvládnu tolik práce. Neposedávám a nezleňuju se. A když padnu na zem, neklesnu úplně. Ať jde o vztahový, nebo pracovní neúspěch, protože i ty pochopitelně chodí. Dva tři dny trvá, než se s tím vyrovnám, ale pak vstanu a jdu. A pomyslím si – aha, takhle to nešlo, tak to zkusím jinak.
To je dost zásadní, často se totiž motáme v kruhu stále stejných chyb.
Kolegyně nedávno přišla s tím, že se teď necítí na jeden projekt a ráda by ho odložila na jaro, tak jsem řekla – máš recht, jaro je lepší. Přece to nebudeme tlačit na sílu! Aspoň už máme všechno připravené a pak to budeme dělat z radosti.
Aspoň se můžete déle těšit.
To se těším, i proto, že budeme hrát v nové sestavě. Dobře, řeknu, o co jde. Na obdobném půdorysu jako Můžem i s mužem připravujeme představení, které se jmenuje Pink Freud. Tvoří ho pět žen, které mají svůj klub, a předsedkyně – Pavla Tomicová – nás svolá, abychom zveřejnily své úlety a závislosti. Kromě nás dvou tam hraje Martina Preissová, Natálie Řehořová a Dáša Zázvůrková. Není to čistá improvizace, ale píšeme si tu hru samy. A začíná to vypadat moc dobře. Scházíme se, pracujeme a průběžně si posíláme texty. Já třeba vymyslela písničku, ve které zpívám, že „lepší než Panadol je jeden aperol / doktor to dovolí a nervy povolí“. Je to pravda, doporučuju.
Jak takové dívčí brainstormingy vypadají?
Někdy neděláme nic a jenom se vypláčeme, jindy se schůzkou prosmějeme nebo se najíme, a jindy opravdu pracujeme. Zapadly jsme do sebe úplně nádherně. A všechny jsme velice jemné, byť nevypadáme. Kdo by řekl, že Pavla Tomicová je křehká žena? A přitom je velmi tenké předivo.
Líbí se mi, jak hezky a empaticky mluvíte o ženách.
Jako parťáky mám raději muže, ale třeba v seriálu o obchodním domě Bílá labuť, který teď točíme na Nově, hraje několik mladých hereček, které jsou vysloveně pomilováníhodné. Jsou to maminky malých dětí a jsou famózní. Obdivuju je a moc jim držím place. Navíc se k sobě navzájem i ke mně chovají krásně a je s nimi legrace. Jinak ale nikoho nehodnotím, starám se o svůj obchod, ne o obchod druhých.