Ale natáčení ji bavilo?
Bavilo, ale měla samozřejmě krize, protože je to náročné. Hlavně ji nebavilo, že se scény opakují. Jedou se třeba dvacetkrát. Vysvětlujte malému dítěti, že je to potřeba.
Ale talent asi nějaký má, ne? Rozhodně má po kom…
Ze dvou stran. Ta genetická informace tam určitě bloudí a možná se i uchytila, uvidíme.
Vzpomenout musíme i vašeho bratra, herce a principála spolku Kašpar Jakuba Špalka, který je o sedm let starší. Byla jste tedy malá sestra velkého bratra? Učil vás, vedl, ochraňoval?
Určitě ano. Teď v dospělosti jsme si vzájemnou oporou, to sourozenecké pouto mezi námi rozhodně funguje. Není to tak, že bychom si každý den volali, jak se máme, ale jsme spolu ve stálém pracovním i osobním kontaktu a kdykoli se jeden z nás ocitne v nějaké složité životní situaci, tak si pomáháme. Máme k sobě hodně blízko.
A hrajete i u něho v divadle?
Teď jsme tu nazkoušeli do spolku Kašpar inscenaci Terasa od Jeana Clauda Carrièra, což je krásná hra a myslím, že se moc povedla. A do divadla v Celetné také přesídlilo divadlo Verze, kde jsem už asi osm let a mám tady na repertoáru dvě inscenace: Úča musí pryč a Lež. Ve Lži hrajeme s Petrem Lněničkou francouzský pár, který se ve snaze ochránit partnera zamotává do lží takovým způsobem, až se to partnerství málem rozpadne.
Myslíte si, že je lež ve vztahu přípustná? Že jsou situace, kdy se dá omluvit?
O tom právě ta hra s nadhledem polemizuje, jestli stoprocentní pravda jde vůbec v jakémkoli vztahu naplnit. A nakolik existuje něco jako milosrdná lež, anebo řekněme diplomatická pravda. A také, zda drobná lež ochraňuje, anebo je to jen alibi, když člověk na to, říct pravdu, prostě nemá. Jednoznačné řešení hra nedává a jednoznačnou odpověď nemám ani já.
Zřejmě v každém povolání spolu blízcí spolupracovníci navážou nadstandardní vztahy, ale u herců je to asi ještě intenzivnější i vzhledem k nutnosti doteků, pokud to role vyžaduje. Asi se ale stane, že se potkáte s kolegou, s kterým nejste takzvaně na jedné vlně…
To je samozřejmě komplikované. Na divadle to asi dokážu vytušit předem. A případně nabídku mohu i odmítnout, pokud bych věděla, že by to bylo vzájemné trápení. Něco jiného je to u filmu, kde si moc vybírat nemůžete, tam musíte zatnout zuby a tvářit se, že je to úplná pohoda, i když vás to třeba vnitřně drásá.
A co u herců dost neoblíbené postelové či obnažené scény, stydíte se?
Tak to víte, že to není příjemné. Kolem vás celý štáb… Člověk prostě musí sebrat odvahu. Na divadle jsem také měla pár scén, kdy jsem byla svlečená, samozřejmě to jako žena řešíte. Já nikdy neměla zrovna modelkovské míry, ale přistoupila jsem k tomu s tím, že to k tomu povolání prostě patří. Vnímat své tělo nejen jako svůj nástroj, ale svým způsobem taky jako materiál. Dlouho jsem měla strach, ale když jsem se poprvé musela na jevišti svléknout, tak to najednou bylo tak obyčejné a osvobozující, až mě to překvapilo.
Váš muž je také herec. Je to výhoda? Rozumí vám i v tomto ohledu lépe?
Bezesporu. Když jsem žila s partnerem, který nebyl z oboru, tak bylo strašně těžké mnohé vysvětlit. Dokonce i to, proč musím po představení ještě zůstat v divadle a s kolegy, se kterými jsem byla většinu dne, posedět a ty nahromaděné emoce nechat odeznít. Vyplavit je. V tomhle je soužití s kolegou přirozeně mnohem jednodušší.