Rozhovory
Matyáš Trojan: Péči o pleť považuji za stejně důležitou jako čištění zubů
Narodil se do umělecké rodiny Trojanů, avšak záhy v sobě probudil podnikatelského ducha. Dnes Matyáš Trojan stojí za pánskou kosmetickou značkou a „učí“ muže, že pečovat o pleť může být stejně jednoduché jako čištění zubů.
Co vás inspirovalo k založení značky pánské kosmetiky?
Byla to vlastní potřeba, najít pro sebe produkty, které by mi sedly. Dlouho jsem si dělal rešerše na internetu, objednával produkty různě po světě a snažil se poslepovat rutinu, která by mi vyhovovala. A nikdy to nebylo úplně ono. Hodně značek pánské kosmetiky má obrovské množství produktů, až se v tom člověk úplně ztrácí, ale já chtěl jen jednoduchý základ poctivých produktů, které nestojí nesmyslně peněz a fungují. A to jsem prostě nenašel. Tak jsem si říkal, jak těžké by bylo s něčím takovým přijít sám. Říkal jsem si, že nemůžu být jediný chlap v Česku, který řeší tento problém. A ukázalo se, že nejsem.
Jak dlouhá byla cesta od myšlenky až k samotnému produktu?
Přibližně dva roky. Jenom vývoj produktů zabral přes rok. Stále jsem byl s něčím nespokojený, až ze mě byli ve vývoji úplně na hlavu. (smích) No a pak vše okolo. Byrokracie okolo schvalování produktů, web, fotky, videa, texty. Každý kdo rozjížděl nějaký svůj projekt to zná. A když už máte vše připraveno, říkáte si, jak je to skvělý, ale realita je, že jste ještě ani nezačali, protože o vás vůbec nikdo neví. Kromě teda mámy a kamaráda, kterému jste o tom žvanili u piva.
Jaký je váš nejprodávanější produkt a proč si myslíte, že je tak populární?
Z 90 % si u nás chlapi kupují celé rutiny, a to je i myšlenka naší značky. Naučit se používat pár produktů a těch se držet dlouhodobě. Nabízíme dvě rutiny. The Big 3 (velkou trojku) kde je mycí krém, denní krém a noční krém. Tam je to jednoduchý. Umýt, namazat a hotovo. Pak máme rutinu All In, kde máme ještě oční krém a peeling. Už od začátku se rutiny prodávají skoro přesně 50 na 50, což mě opravdu těší.
Proč si myslíte, že stále ve společnosti přetrvává stereotyp, že muži pečující kosmetiku nepotřebují?
Obecně je zakořeněný stereotyp, že chlap by neměl moc dávat najevo, že o sebe pečuje, to ale neznamená, že to nedělají. Základní myšlenka je jednoduchá. Většina z nás se chce cítit ve svém těle dobře. Jen každý máme trošku jinde tu hranici, co pro to děláme. Někdo ráno otře ospalky, vyčistí si zuby a má hotovo. Někdo k tomu cvičí, jí zdravě, chodí běhat a stará se o pleť. Když se cítíme ve svém těle dobře, životem se proplouvá tak nějak líp. Nebo alespoň já to tak mám. Péči o pleť vlastně už stavím na úroveň třeba čištění zubů. Dřív jsem měl s pletí problémy, teď trávím v koupelně o jednu minutu navíc a téma pleti už nemusím vůbec řešit. Cítím se líp a můžu se soustředit na jiné věci, které jsou pro mě v životě důležité. Není v tom žádná velká věda.
Jaké ingredience považujete v pánské kosmetice za klíčové? A proč?
Ty které fungují a je jich hlavně dostatečné množství a ty které v kosmetice opravdu mají co dělat. Vše, co tam být nemusí, jsme tam nedávali. Kosmetika nemusí uměle vonět, přehnaně pěnit a navozovat pocit sametově hebkého dotyku. Kosmetika musí hlavně splňovat to, k čemu je určená. Každý produkt má svou hlavní aktivní látku, a pak řadu přírodních látek, které ji doplňují. Například u očního krému chcete potlačit drobné vrásky a kruhy pod očima, proto jsme zvolili retinol a patentovanou složku Cernilys. Denní krém musí být lehký, skvěle hydratovat a chránit. Dáváme do něj tedy mimo jiné kyselinu hyaluronovou, kolagen, avokádový olej nebo třeba olej inca inchi. A tak je to u všech našich produktů. Těší mě, když občas napíšou i kosmetiky znalé ženy, že koupily jednu z našich rutin svému partnerovi jako dárek, potom co si přečetly složení jednotlivých produktů a byly nadšené.
Jaká byla největší lekce, kterou vám podnikání přineslo?
To je zajímavá otázka. Asi to, že by se člověk neměl bát jít do neznámého a riskovat. Když jsem tenhle projekt zakládal, nic moc jsem neplánoval, v hlavě jsem měl jen vizi, jaký produkt a značku bych chtěl přivést na svět a za tím jsem šel. To, jestli to vydělá nějaké peníze, nebo strašlivě prodělám jsem vlastně ani moc neřešil. Zpětně je to trošku bláznivé, ale mám kolem sebe hodně lidí, kteří vše až moc analyzují a nakonec se nikam nepohnou. Takže ve zkratce - z ničeho se nezbláznit a jít do toho. Pokud jste myslela slovem lekcí něco jako vytrestání, tak to byla naprostá nepřipravenost před Show Jana Krause. Měli jsme sklady totálně vybrané po Vánocích a do toho přišla nabídka na to, abych si šel sednout k panu Krausovi. S týdenním předstihem. Tak jsem šel, něco málo jsem tam pověděl, a pak se strhla lavina. Na jednu stranu to bylo fajn, že se o nás lidé dozvěděli, na druhou jsme se dostali do velkých problémů se zásobami a trvalo dlouho, než jsme mohli odeslat všechny objednávky. Hodně lidí jsme tím nepotěšili. Teď už vím, že je lepší být na vše připraven a mít sklady plné, obzvlášť když prodáváme “zatím” jen pět produktů.
Baví mě vaše obaly. Proč jste zvolili právě kresby zvířat?
Věděl jsem, že nechci, aby se kosmetika profilovala jako přehnaně chlapská nebo přehnaně gentlemanská. Mě osobně nevadí trošku hravosti. No a tak jsme jednou posedávali líně s grafikama a přemýšlíte nahlas nad tím, jak teda obaly pojmout. A mě tak nějak napadlo, proč tam nedat zvířata. Každé zvíře by reprezentovalo daný produkt. Zkusili jsme pár návrhů a ukázalo se, že by to mohlo fungovat. Spojili jsme se tedy s velmi šikovným mladým ilustrátorem a ten nám navrhl krásné ilustrace zvířat. A tak máme teď tu kosmetiku s těma zvířatama. Lev je pro mycí krém, sova pro noční, chameleon pro peeling, kohout pro denní krém a sokol pro oční.
A myslíte si, že obal prodává?
Obaly určitě do jisté míry prodávají, ale nepřikládám tomu přehnanou váhu. Naše zákazníky více zajímá obsah produktů a jednoduchost používání. Alespoň tak nám to vyšlo v nedávném dotazníku.
Jak vypadá vaše kosmetická rutina?
Mám rád jednoduchost, takže používám převážně velkou trojku. Ráno a večer obličej pořádně umyju mycím krémem, ráno nanesu denní krém a večer před spaním krém noční. Zabere mi to míň času, než si vyčistit zuby. A ještě je důležité nezapomenout na opalovací krém! Ten ale zatím nenabízíme, je to vážně záludný produkt na vývoj.
Kde zákazníci můžou vaši značku najít?
Prodáváme přes naše webové stránky Everymanskin. Cítím, že se náš koncept úplně nehodí do obchodů. Nebo alespoň zatím ne.
A jaké máte s Everyman plány do budoucna?
Do konce roku spustíme možnost předplatného za lepší cenu. Velké množství mužů u nás rutiny nakupuje opakovaně v rozmezí cca dvou až tří měsíců. Teď budou mít šanci si jednotlivé rutiny předplatit za lepší peníze.
Vyvíjíte nové produkty?
Připravujeme tři nové produkty na pleť. Obsáhneme tak všechny potřeby chlapů v oblasti péče o pleť. Navíc vše opět zakomponujeme do “blbuvzdorných” rutin, tak aby byla naše značka vždycky jednoduše pochopitelná a člověku dala jen to, co opravdu potřebuje pro svůj obličej.
- Zdroj článku
-
autorský rozhovor