Údajně své texty často přepisujete. Jak poznáte, že už je příběh dokonalý, a nemá smysl ho nadále předělávat?
Přepisuji pokaždé, když po sobě hotový text čtu. Vnímám ho v tu chvíli s odstupem, jako by mi ho poslal někdo cizí ke zhodnocení. Příběh už ale vůbec neměním, ten mívám rozmyšlený dopředu. I když v několika verzích, ze kterých si vybírám. Do hotové zápletky už nezasahuji, tím bych ji spíš pokazila. Vylepšuji ale docela dost stylistiku. V textu totiž nesmí zůstat nic, co mi připadá kostrbaté, u čeho se zadrhnu. Text musí působit ladně, přirozeně, krásně plynout, mít dokonalý rytmus. Dialogy musí znít, jako by mluvili skuteční lidé. Všechno se to odehrává spíš v rovině pocitů, než že bych dokázala logicky zdůvodnit, proč mi něco nesedí. Dokonalý text je jako dokonalá melodie. Nic v něm nepřekáží a člověk se jím může nechat unášet.
Dokážete odhadnout, jakou knihu jste nejdéle přepisovala a upravovala?
U všech je to asi přibližně stejné. Když si po sobě hotový rukopis přečtu, vždycky v něm najdu stylisticky slabší pasáže, které je potřeba vylepšit. Je to asi tím, že při psaní prostě vždycky nejsem v úplně nejlepší formě - člověk je někdy unavený, nevyspalý, má horší náladu, je nízký tlak. Při čtení mě najednou napadají lepší formulace a přesně vidím, co je potřeba rozepsat a co naopak osekat. Jak už jsem s hotovým příběhem víc sžitá, tak se do něj při následném čtení víc ponořím, vidím hlouběji do postav. Věřím, že kdybych po sobě text četla desetkrát, pokaždé zase najdu něco, co chci vylepšit.
Kdo jako první čte váš rukopis?
Čte ho moje blízká kamarádka, básnířka Simona Martínková-Racková.
A necháte si od ní poradit?
Nechám si poradit, i když samozřejmě hlavní je můj vlastní pocit. Ale ona je stejně emotivní člověk jako já a spoustu věcí vidí podobně. Upozorní mě třeba, že některé situace bych měla víc prožít, položit se do nich. Nebo že k některé postavě nesedí způsob, jakým někde mluví, že to působí nepřirozeně… Vychytá mi taky klišé, kterých se snažím vyvarovat, ale někdy mi do textu prosáknou. Simča je nesmírně talentovaná editorka. Jsem za její pomoc vděčná a nikdy se nestalo, že bych se naštvala, když mi něco zkritizovala. Jako druhý čte texty můj přítel, který zase úžasně vychytá logické a technické nesrovnalosti. Třeba že někdo rozsvítil, a přitom zrovna ve vesnici nejde proud.
Jsou pro vás důležité recenze? Snažíte si některé poznámky od recenzentů vzít k srdci?
Potěší mě každá recenze, protože když jsem začínala psát, měla jsem problém s tím, že detektivky nikdo recenzovat nechtěl. Třeba mi z redakce jedněch novin sdělili, že se jim moje kniha sice líbí, ale napsat o ní nemůžou, protože je to „jenom“ detektivka. Dnes už naštěstí krimi žánr nikdo nevnímá s despektem.
Berete si některé poznámky od recenzentů k srdci?
Názory recenzentů mě moc neovlivňují. Vím totiž, jak chci psát, a dávám z ruky jedině text, se kterým jsem stoprocentně spokojená. Pokud k němu má někdo výhrady, beru to tak, že je to jeho názor. Nikdy se nezavděčíte všem čtenářům. Pro mě je důležitý hlavně můj vlastní pocit z textu.
Na motivy vaší detektivky vzniká seriál Kroky vraha. Máte nějaké informace o tom, v jaké fázi se příprava seriálu nachází?
Už je natočený první díl, Dům na samotě. Bude se vysílat jako samostatný televizní film. Pokud mám správné informace, tak teprve podle jeho úspěchu u diváků se rozhodne, jestli se budou natáčet i další díly. Dům na samotě by měl jít v televizi začátkem roku 2022.