KVÍZ: Ovládáte český jazyk na jedničku?
Vraťte se na chvilku zpátky do školní lavice a zjistěte, jak jste na tom s rodným jazykem. Možná vás překvapí, že na některé poučky už jste zapomněli.
marianne.cz
Možná jste to věděli, možná ne, ale jedna z vad řeči je specificky česká. Konkrétně jde o rotacismus bohemicus a znamená chybnou výslovnost hlásky Ř, tedy hlásky vyskytující se pouze v českém jazyce. Špatná výslovnost nejen této hlásky je přitom poměrně častá a zhoršuje se. Proto je dobré vědět, jak s dětmi procvičovat výslovnost doma.
O českém jazyce se ví, že není úplně jednoduchý. A to se netýká pouze gramatiky, ale i výslovnosti. Když budete po cizinci chtít, aby vám řekl slovo „křeslo“, může mu trvat roky, než se mu to podaří. Jestli se mu to vůbec podaří. Snadné to přitom není ani pro Slováky. Je tak logické, že s tímto písmenkem mají problém i malé děti.
Možná si vzpomenete, že jste v dětství procvičovali doma s rodiči výslovnost Ř na slovech jako je „řeřicha“, nebo na říkance: „Byl jednou jeden Řek a ten mi řek, abych mu řek, kolik je v Řecku řeckých řek. A já mu řek, že nejsem Řek, abych mu řek, kolik je v Řecku řeckých řek.“ A mělo by to tak být i dnes, vzhledem k tomu, že se v současnosti rotarcismus bohemicus, neboli chybná výslovnost hlásky Ř, u českých dětí zhoršuje.
Dle odborníků je dnešní digitální doba jedním z důvodů, které přispívají ke zvyšujícímu se počtu dětí s logopedickou vadou. Kromě problémů s výslovností Ř mají děti poměrně často problém i s výslovností R a L a špatnou výslovnost sykavek S a C. Zatímco v roce 2019 bylo jenom na základních školách přes 16 tisíc žáků s vadou řeči, v roce 2021 už jich bylo více než 18 tisíc.
Na vině mohou být moderní technologie. Někteří rodiče dnes nevěnují dětem tolik pozornosti, při komunikaci s nimi se dívají do mobilu, přitom aktivní komunikace a integrace mezi rodičem a dítětem je stěžejní k získání správného mluvního vzoru. Základem je 100% koncentrování se na dítě a společně strávený čas, ať už při čtení pohádek, vyprávění nebo hraní si. Dále mohou mít problém s naučením se správné výslovnosti děti z bilingvních rodin, tedy kde se učí dva jazyky naráz (například z důvodu, že je každý rodič z jiné země). A v neposlední řadě je problémem, že logopedů je málo a čekací lhůta se může protáhnout na dlouhé měsíce, v některých regionech až na rok. Proto je dobré vědět, jak s dětmi trénovat správnou výslovnost zákeřných českých hlásek doma.
Jestliže vidíte, že dítko nevyslovuje velkou většinu hlásek správně, je nutná nejen návštěva logopeda, ale také každodenní domácí trénink, abyste předešli tomu, že si vytvoří nevhodné mluvní vzorce. Mějte na paměti, že děti se učí přirozeně, zapomeňte proto na dril a přílišnou přísnost, místo toho vsaďte na učení hrou. Pravidlem by také mělo být to, že procvičováním výslovnosti strávíte maximálně 10–15 minut denně. Důležité je děti dostatečně namotivovat a vytvořit takové podmínky, aby procvičování nebojkotovaly, ale naopak se na něj těšily. „Řeč doporučuji rozvíjet přirozenou cestou, ať už společnými sportovními či domácími aktivitami, nebo čtením pohádek. To všechno pomáhá zlepšit výslovnost, vyjadřovací schopnosti a obohacuje slovní zásobu dítěte,“ říká Jitka Kaulfuss, klinická logopedka.
Předtím, než se dítě naučí vyslovovat hlásku Ř, mělo by ovládat R (pokud nezvládá výslovnost hlásky R, nazývá se tato vada řeči rotacismus neboli ráčkování). S tím mu můžou pomoci následující cvičení:
Obecně je pro správnou výslovnost důležité, aby dítě vnímalo postavení jazyka a orientovalo se v ústní dutině. Zkuste namočit vatovou tyčinku do vody a postupně se dítěte v puse dotýkejte nahoře, dole, před zuby, za zuby, po stranách. Následně ať se dítě pokusí těchto míst dotknout vlastním jazykem.
Výslovnost začněte trénovat tak, že místo R bude dítě vyslovovat hlásku D, například tdnka – trnka, tdáva – tráva a podobně.
Když už se dostanete k samotnému R, začněte nejprve citoslovci: při „brrrrrr“ děláme, že nám je zima, při „prrrrrr“ naznačujeme, že držíme otěže koníka.
S procvičováním hlásky Ř poté mohou pomoci tato cvičení:
Hláska Ř je artikulačně blízká hlásce R a pro její zvládnutí je potřeba umět zvednout jazyk za horní zuby, našpulit rty a předsunout dolní čelist. K hlásce Ř se dostanete tak, že s dítětem vyslovujete nejprve „TD TD TD“, poté „TR TR TR“. Po zvládnutí můžete na konec přidat „TŘŘŘŘŘŘ“ a hlídáte správné našpulení rtů.
Skvělým způsobem, jak s dětmi pouze nudně neopakovat slova, je zahrát si společně třeba pexeso, jehož obrázky obsahují slova s potřebnými hláskami.
S dalšími cviky, které navíc děti budou bavit, může pomoci i projekt Hláskování s Lipánkem, jenž se zaměřuje na podporu správného rozvoje řeči a artikulace u dětí předškolního věku s interakcí s rodiči.
Při sledování růstu dítěte mějte na paměti, že každá ratolest má své vlastní tempo, a to platí i pro vývoj řeči. S procvičováním správné výslovnosti R a Ř můžete začít okolo pátého až šestého roku, ale nic se neděje, pokud se zatím nedaří, když ostatní hlásky dítě již zvládá. Výslovnost R a Ř dozrává ve vývoji mezi posledními a věk, kdy by si je mělo dítě osvojit, je velice individuální, nicméně mělo by je zvládnout zhruba do 7 let.
vyjádření klinické logopedky Jitky Kaulfuss, logopedieonline.cz, hlaskovanislipankem.cz, Beaufort