I z hádky může vzejít něco dobrého
„Základním pravidlem hádky je uvědomit si, že hádka skutečně pravidla má. Hádka je typ konfliktu a konflikt vždy znamená posun a je pouze na nás, zda může být tento posun pozitivní. Zkusme to tedy tak brát, že z každé hádky může vzejít něco dobrého,” upozorňuje terapeut. „Zakázány jsou podpásové údery tedy úmyslné zneužití citlivého místa svého oponenta, o kterém pravděpodobně ostatní lidé nevědí. Musíme si být vědomi faktu, že člověk, s nímž se hádáme, bude součástí našeho života i nadále. Takže přistupujme k hádce jako k jednotlivé epizodě a nikoliv jako fatální záležitosti. Hádka by navíc neměla trvat dlouho, řádově minuty,” uzavírá Erik Matouš.
Co překáží dobré komunikaci?
1. Když předpokládáme, že víme, co si ostatní myslí, nebo že by už dávno měli vědět to, co si myslíme my.
2. Když se příliš soustředíme na to, co chceme říct ostatním, zatímco málo nasloucháme.
3. Když předpokládáme, že víme, co je pro ostatní správné, a snažíme se je o tom přesvědčit.
4. Když dostatečně nedáváme najevo, že nás to, co nám druhý říká, opravdu zajímá. Roli může hrát i řeč těla, oční kontakt.
5. Rychlé poskytování rad. Když nabídneme radu v případě, že o ni dotyčný nepožádal, často celou komunikaci zastavíme. Poskytnout okamžitou radu neznamená, že jsme druhému skutečně porozuměli.