Osmiletá Amálie odmítá sáhnout na peníze, nechce nikomu podat ruku a přehnaně pečuje o svou hygienu. Devítiletý Tomáš několikrát denně kontroluje, jestli je vypnutý plyn na sporáku. Desetiletá Jana cestou do školy zastavuje na konkrétních místech a zopakuje si jednoduchou říkanku. Prý tak předejde smůle a špatným událostem. „Nechci to zakřiknout,” říká Jana. „Kdybych zapomněla, něco by se mohlo stát mně nebo mamince.”
S těmito a dalšími dětmi (jejich jména jsem pochopitelně změnila) jsem se setkala během své psychoterapeutické praxe. Jejich společným znakem je obsedantně kompulzivní chování, které se řadí mezi úzkostné poruchy a projevuje se především nutkavými myšlenkami nebo představami. Vyznačuje se například potřebou neustálého opakování určitých činností, ulpíváním na striktně naučených rituálech a pravidlech, nadměrnou úzkostí a strachem z katastrof, pokud věci nedělám určitým způsobem.
Postupná změna myšlení
Pokud je vám takové chování povědomé, možná si kladete otázku, jaké chování je ještě „normální” a jak poznat okamžik, kdy zasáhnout. Odpověď je jednoduchá: pokud má nutkavé chování dítěte trvalý charakter a zasahuje do každodenního života (dítě například kvůli bacilům odmítá cestovat v MHD), neváhejte vyhledat odborníka, a to především psychologa se zkušenostmi s kognitivně-behaviorální terapie. Léčba většinou obsahuje právě kombinaci psychoterapie, případně i po návštěvě psychiatrie podávání léků. Terapie by měla dítěti pomoci měnit negativní myšlenky na efektivnější způsoby myšlení. Terapeut obvykle pracuje tak, že se ve spolupráci s rodiči snaží dítě postupně vystavovat situacím, kterých se obávají. Děti se naučí, že mohou čelit strachu i bez opakujících se rituálů.