Proč je podle vás současná škola tak rigidní a neměnná? Některé předměty se vyučují velmi podobně jako za nás.
Protože škola je “želva” a technologie je “Achilles”. Vypůjčil jsem si starořeckou Zenónovu aporii a parafrázoval ji v nové knize Future ON! Zatímco technologický vývoj pádí neuvěřitelnou, achilleovskou rychlostí vpřed, želva institucionálního vývoje, vývoje školy, se plouží svým historickým tempem, protože ti, kdo její tempo udávají, učitelé, rodiče a politici v úhrnu společenské masy rychlejšího tempa nejsou za běžných podmínek schopni. Docházím k závěru, že z želvy Achilla neuděláme. Zrychlit tempo můžeme pouze tak, že školy otevřeme pozitivnímu vlivu zvenčí a bypassujeme to, co školy v reálném čase svými vlastními kapacitami nezvládnou. Od informační gramotnosti, přes kompetentní občanství až po dovednost sebepoznání a znalost péče o duševní zdraví. Paradoxně tak můžeme i samotné škole zachránit její společenskou roli.
Jaké jsou podle vás pilíře pro výchovu a vzdělávání budoucnosti? Jak učit děti tak, aby školu měly rády, a ne naopak?
V knize Future ON! uvádím na příkladech a příbězích třináctero, kam patří sebepoznání, dovednost udržovat dobré vztahy, podnikavost, svobodné přijetí řádu, umění rozhodovat se, soustředit se na dlouhodobé cíle, odolnost vůči nadbytku, dovednost využít permanentní změnu ve svůj prospěch, práce s chybou, vztah k pohybu, participace a pochopení hodnot základních lidských práv a svobod. Jsem hluboce přesvědčen, že tohle je pilíř výchovy a vzdělávání ve fyzicko-digitální realitě dneška a budoucnosti.
V čem to mají děti a dospívající lehčí a v čem těží než generace jejich rodičů a prarodičů?
Nesnesitelná lehkost žití, abych parafrázoval Milana Kunderu, spočívá v přehlcení vším, materiálním i nemateriálním. Náš životní standard narostl do té míry, že z nás, bohatých společností, udělal “nažrané lvy”. Nažraný lev leží a spí, nemá ambici. Letargie, lhostejnost je přitom perfektním předpokladem ke zneužití. Digitální ekonomika funguje do značné míry na tom, že nás udržuje v této letargii zdánlivým naplněním všeho, co chceme prostřednictvím sociálních sítí a nekonečného množství informací jakéhokoliv obsahu, od války on-line, zábavy, seberozvoje až po porno. Náš mozek je ve stavu takového přehlcení a informačního chaosu vystaven evoluční zkoušce, jakou ještě nezažil: neumíme se vyrovnávat s nadbytkem, nemáme vůči němu vybudovanou odolnost, naše identita je založena na poměrně pevných hodnotových a postojových konstruktech, přičemž ty jsou v informačním chaosu neustále zpochybňovány. Zároveň je zjevné, že digitálnímu světu dominují určité vzory, které nacházejí toho nejnižšího společného jmenovatele. Digitální svět je určen sledovaností, takže průměr diktuje normu. Diktát průměrné - ale zároveň dost toxické - estetiky, diktát průměrného intelektu. Samozřejmě, že v digitálním světě je možné vytvářet si nekonečné množství vlastních světů, nicméně ty nejsou vidět.
Ale dost negace, žijeme v době, kdy máme vše v rukou, zdroje, poznání i potřebné technologie. jen je třeba si uvědomit, že je musím dobře, s rozmyslem nasměrovat k tomu, aby naplňovaly veřejný zájem. Mladí lidé si musí uvědomit, že jde zejména o jejich budoucnost a staří zase svou odpovědnost za to, v jakém stavu svět a společnost předávají. Opět se nám tu vyskytuje potřeba silného partnerství, o kterém jsem mluvil v jedné z předchozích odpovědí.