Jak reagovat v případě, že dítě přijde s brekem ze školky s tím, že mu děti vyzradily, že Ježíšek neexistuje?
Školkové dítě takovou informaci pravděpodobně nebude brát jako vyzrazení, bude spíš zmatené: „Mami, Matyáš říká, že Ježíšek neexistuje?!“ A my to můžeme klidně nechat otevřené: „Někdo říká, že neexistuje, a jiný zase, že existuje.“ Případně: „A co si o tom myslíš ty?“ Pokud si dítě Ježíška přeje a dominuje u něj ještě magické myšlení, řekne třeba: „Já si myslim, že Matyáš pěkně kecá.“ A pokud už se u něj rozvíjí myšlení kritické, řekne třeba: „Vono je fakt takový divný, že by miminko lítalo.“ V obou případech můžeme dítě podpořit v tom, jak to potřebuje mít. Dítěti, které potřebuje magické myšlení, tak zůstanou krásy, které přináší, a to, které již rozvíjí myšlení kritické, může těšit, že něco nahlédlo, že přišlo na to, jak se věci mají. K traumatu ze „ztráty Ježíška“ dochází jen vzácně, a to u dětí starších, u nichž rodiče dělali vše pro to, aby dítě nenahlédlo, nepodporovali je v kritickém myšlení, s nímž přicházelo. Tím se jim podařilo udržet představu Ježíška nosícího dárky nepřirozeně dlouho — až se mu vrstevníci vysmáli.
Co si myslíte o zahrnování dětí dary? Kolik dárků je podle Vás „tak akorát?"
Když se dobře trefíte a dáte dítěti to, po čem touží, stačí třeba jeden větší dárek a jedna dvě drobnosti. Méně bývá více. Když jsou děti z rozbalování dárků unavené a druhý den si nemohou vzpomenout, co všechno dostaly, je to zbytečné a někdy až kontraproduktivní.