Svůj stín vrhají matky na dcery, co svět světem stojí. Důležité je, jestli jde o vliv konejšivý, nebo spíš dusivý: takový, který nedovolí, aby skrz něj pronikalo naše vlastní světlo. Matčina povaha, způsob, jakým žije svůj život, s kým ho sdílí, jaká je její profese a jakého úspěchu dosáhla, ba i to, jaké měla sama dětství – to vše nás ovlivňuje a spoluutváří.
„Každé vybočení matky z běžného průměru – ať směrem nahoru, nebo dolů, s sebou nese zvýšenou pozornost a kritičnost okolí,“ říká psycholožka Jana Gírová. „Mít krásnější a úspěšnější matku, než mají naši vrstevníci, nebo rovnou maminku veřejně známou, je pro nás v dětství a mládí stejně náročné jako mít mámu, která je finančně na dně, nemocná nebo méně schopná se prosadit než běžný průměr. Cokoli je výraznější a méně obvyklé, vzbuzuje reakce a provokuje. A dítě se s tím sveze,“ dodává.
DÍTĚ JAKO SOUČÁST IMAGE
„Na základce jsem až do sedmé třídy chodila do školy s dcerou jedné populární herečky,“ vzpomíná lékařka Šárka Fišárková. „Na jednu stranu nám připadalo úžasné, že její mámu vídáme v televizi. Na druhou bych se spolužačkou neměnila. Byla spíš tišší a nešla jí moc matika. Co u jiných prošlo bez řečí, u ní matikář rádoby vtipně glosoval, že by nemohla hrát ani pokladní, protože by si před kamerou nespočítala, kolik má vrátit za housky. Třída se smála a na ní bylo vidět, jak je jí to nepříjemné.“ Nemusíme mít ale matku herečku z televizních seriálů. Stačí na malém městě máma v pozici ředitelky školy nebo starostky. Hned je na její děti jiný metr. Když si nechá v patnácti obarvit vlasy fialově nebo naplést dredy dcera prodavačky, pohorší se jen pár mrzutých seniorů.
Když totéž udělá dcera starostky, můžou tuto výstřednost matčini nepřátelé brát jako důkaz, že se v rodině nectí tradiční hodnoty. Když se na gymnázium nedostane z páté třídy dítě účetní pivovaru, nic se neděje. Když ale přijímačky zkazí dcera ředitelky, je z toho aféra selhávajícího blbečka, který „ani s touhle výhodou neuspěl“. Tím hůř, pokud si to myslí i matka sama, nebo dokonce oba rodiče. „Základní potřebou dítěte je, aby bylo chápáno a respektováno takové, jaké je. Tedy i když je takzvaně zlé, ošklivé, zlobivé, nešikovné nebo se mu něco nepovede. Potřebuje vědět, že pocity, jako jsou smutek, zlost, zklamání nebo strach jsou sice nepříjemné pro ně i okolí, aleje v pořádku je prožívat,“ říká psycholožka Markéta Porkertová. „Děti potřebují vědět, že lásku mámy neztratí, ať se mu daří, nebo ne. Když máma akceptuje jen tu jeho ,hodnou' část, učí ho nevhodnému vzorci chování: dítě se bude pořád jen snažit, aby ostatní byli v pohodě. Děti jsou totiž velmi dobře použitelné k potvrzování vlastní hodnoty,“ varuje psycholožka. To největší, co matka svým dětem může dát, je tedy láska bez tlaku na to, že dítě je jejím reprezentantem a nesmí jí „zlobením“ a výstřelky kazit image.