Proč je vlastně dospívání tak složité? Proč se z dětí, které bývaly pohodové a bezproblémové, najednou stávají odmlouvající monstra, která nám sotva odpoví na pozdrav?
Dospívání je období, kdy dítě musí splnit spoustu vývojových úkolů. Postupně se oddělit od rodičů, najít svou vlastní identitu. Ta se doposud odvozovala právě od rodičů a rodiny. V pubertě se ale dítě začne více orientovat na to, co je kolem, mimo rodinný svět. To, že se dítě vůči rodičům vymezuje, je normální. Často se o tom mluví tak, že je to něco špatného, ale je to přesně naopak. Pokud mají obstát v životě, musí si děti ujasnit své hodnoty, své sny a přání.
Proč máme pocit, že pubertální dítě často moc řeší samo sebe? Jsou teenageři sobečtí?
Určitá sebestřednost je typickým projevem dospívání. Děti jsou hodně zaměřené na sebe a nás to jako rodiče štve. Máme pocit, že jsme vychovali sobce, který na nikoho nebere ohled. Ale musíme si uvědomit jednu důležitou věc: dospívání je opravdu velmi náročné období. Mozek stále dozrává, probíhá hormonální bouře. Je to zkrátka záhul a dětem to dává pořádně zabrat. Všimněte si, že pokud i vy jako dospělá zrovna procházíte nějakým těžším obdobím, hodně se řešíte. A děti tohle období mají na několik let.
Zmínila jste důležitost vymezování se vůči rodičům. Z vlastní zkušenosti vím, že tento vzdor se uplatňuje i vůči dalším autoritám, například učitelům. Máme to považovat za drzost?
Vyhraňování se samozřejmě probíhá i vůči učitelům. A děti to skutečně nemusí vždy dělat vhodným způsobem. Proč? Ještě si neumějí zdravě nastavit hranice, teprve se to učí. Co je vhodné, a co už ne? Jaká komunikace je v pořádku? Pokud na děti reagujeme zrale, mají možnost si hranice osahat a naučit se, jak efektivně jednat. Je to složitý proces, často to neumí ani dospělí lidé. Častokrát z důvodu, že jim to nebylo umožněno. Museli být přece těmi "hodnými" dětmi.
Jak bychom měli jako rodiče reagovat na chování, které považujeme za nesprávné?
V první řadě je dobré si uvědomit, že pokud dítě za všech okolností takzvaně dáváte do latě, neznamená to, že pro něj děláte to nejlepší. Za druhé je dobré si připomínat, že ačkoliv je puberta svým způsobem nebezpečná, my stále máme na dítě určité páky. Na třináctileté dítě je stále můžeme uplatnit, ale jakmile je plnoleté, tam už je to prakticky nemožné. S manželem jsme často svým dětem říkávali, co si o jejich aktivitách myslíme. Například: „My nemůžeme zařídit, abys tam nešel, ani ti to nemůžeme zakázat. Ale nesouhlasíme s tím. Tohle se mi nelíbí. Tohle je podle mě dost nebezpečné.” Obecně se vyplatí mít s dítětem dlouhodobě dobrý vztah. Naslouchat si. A nechat si věci od dítěte vysvětlit: „Zkus mě přesvědčit, proč tam potřebuješ jít. Řekni mi svoje argumenty, proč je zrovna tohle fajn aktivita. Můžeme zjistit, že to máš vlastně dobře srovnané a máš dobrý důvod, anebo společně dojdeme ke kompromisu.” Vlastní zkušenost mě také naučila, že pomáhá, když dětem řeknu, že si vše potřebuji promyslet. A třeba se i poradit a domluvit s jejich tátou. Děti poté náš postoj více respektují, protože vědí, že to nebylo automatické NE, ale promyšlené rozhodnutí, kterému jsme dali prostor a čas.