Kdy mluvit s dítětem
„Načasování je všechno,“ říká Linda Papadopoulos. Místo toho, abyste se ptali na to, jaký byl jejich den, sotva si po příchodu ze školy svléknou bundu, počkejte, až budou v klidnější náladě. Psycholožka radí, abyste s dětmi zkusili navázat rozhovor večer před spaním. Je to doba, kdy děti bývají uvolněné.
A právě tyto večerní bezstarostné chvíle mohou být ideální příležitostí pro rozhovor, zvláště v případě, pokud vedle dítěte před usnutím ležíte. Podle odbornice to na děti působí přirozeněji, než pokud se jich ptáte tváří v tvář: „Pro některé děti to může působit příliš konfrontačně.”
Papadopoulos zároveň radí navázat konverzaci během odpolední hry, například během stavění lega nebo vyrábění figurek s plastelíny. A přináší další tip: „Pokud chcete, aby vám vaše dítě vyprávělo o svém dni, začněte nejdřív u sebe,” radí psycholožka. Můžete mluvit o tom, kam jste si zašla na oběd a co jste si dala, že kolegyně v práci měla narozeniny a přinesla moc dobrý dort, nebo že se kočce šéfové narodila koťata. Je pravděpodobné, že děti se lépe „chytnou.” Můžou například zareagovat: „Opravdu? Moje spolužačka má taky kotě.” Je tak pravděpodobné, že se nakonec dozvíte mnohem více, než kdybyste k rozhovoru přistupovali jako k výslechu. Dítě se vám bude chtít nejspíš o své zážitky podělit také, a to velmi přirozeným způsobem.
Podle expertů může k hodnotné konverzaci pomoci také to, když se dítěti pokusíte pomoci oddělit vaše pocity od faktů. Pokud například dítě řekne, že má pocit, že se mu ve škole daří opravdu špatně a vůbec to nezvládá, neznamená to, že tomu tak skutečně je. Zkuste upozornit na věci, které se povedly.
Na co se ptát
Deiros Collado má několik tipů otázek, kterými si můžete usnadnit cestu k příjemnému dialogu s dítětem:
- „Co tě dnes rozesmálo?”
- „Co bylo na dnešním dni nejlepší?”
- „Bylo ti dnes ve škole smutno? A co se stalo, že ses pak cítil lépe?”
- „Co ti pomohlo zvládnout tu těžkou písemku?”