S jakými problémy se ve své praxi nejčastěji setkáváte?
Z hlediska logopedické prevence se nejčastěji setkáváme s neobratností v řeči, jako nesprávná výslovnost hlásek), opožděným vývojem řeči a vývojovou dysfázií.
Jak svým klientům pomáháte?
V poslední době stále častěji pracujeme s dětmi již od dvou do čtyř let, které tak trochu propadávají systémem podpory. Logopedi mají bohužel dlouhé objednací doby a dítě již musí trochu spolupracovat. U nás v poradně nepotřebujeme, aby dítě spolupracovalo s odborníkem, ale naučíme rodiče, jak v běžném životě řeč a komunikaci stimulovat, ale i další důležité návyky, aby pak mohlo dítko včas docházet na logopedii a nenabíralo ve vývoji zpoždění. Musely jsme s kolegyní dokonce otevřít kurz pro rodiče “nemluvek”, protože jsme po jednom přestávaly stíhat. A má to velký úspěch! Rodiče se naučili z rozvoje to podstatné, přemýšlet v souvislostech a vzorně od nás plní domácí úkoly a hlásí mnoho pokroků. Musím je všechny moc pochválit.
Z poradenské praxe vidím jako nejefektivnější a zároveň nejpřirozenější, aby rodiče včas získali informace o rozvoji, trochu se podle našich návodů zamysleli (jaký typ dítěte mají doma) a tu a tam upravili přístup a pohlídali si vše podstatné. Mnoho rodičů z celé České republiky využívá i naše webináře, kde je navedeme, jak s dětmi pracovat. A ti, kteří opravdu potřebují individuální cvičení pro své děti, dochází každý měsíc k nám do poradny.
Co může rodič udělat proto, aby se řeč dítěte uspokojivě rozvíjela, ať už co se týká slovní zásoby, nebo vyslovování?
Je to spousta dílků do skládačky a mé kolegyni, logopedické preventistce Ditě Šimáčkové, vydá na dvouhodinový seminář. Určitě musíme zahrnout motivaci ke komunikaci, podporovat oční kontakt a zrcadlení při mluvení, vystavovat děti dobrému mluvnímu vzoru, opakovaně využívat knížky, říkanky a básničky, dbát na správný motorický vývoj, opakovat pojmy. Když už je řeč nastartována, je nezbytné ji nadále rozvíjet a pilovat – povídat si, číst, komentovat život. Kdo vydrží s pasivními technologiemi až do školního věku dětí, řeči a chuti učit se jen prospěje. Občas mi takové dítko zavítá do poradny s jiným problémem a je to velká radost s těmito krásně “rozbalenými” a verbálně schopnými dětmi pracovat. Třebaže je do určité míry limitují geny, díky přirozenému prostředí se rozvinuly na své osobní maximum.